Učitelj

488 Учитељ

је у души и животу целога народа, А она ће то бити само тада ако интелигенција приђе народу и посвети се служби народној искрено и савесно у свима облицима. Буде ли друкчије т. ј. ако се продужи како се почело после рата: да се култура граби и гомила у уским срединама, а онима доле не баце се ни мрвице — неће бити добро. Културно богаство у рукама мањине исто је што и богаство новчано и материјално у рукама појединаца: елеменат да га многи завидљиво и мрско погледају и да теже да га униште,

Култура је опште богатство, задовољство, мир и срећа...

Културно богаство великих руских градова развејано у познатим догађајима, уништила је некултура руских масб. _Трагедију Русије требало бии у том правцу испитивати...

Култура је питомост, лепо васпитање, ред, добре нарави... Кад један народ у извесном моменту привредно и економски посрне, лако ће се подићи ако, уз то, није културно заостао. Француска је, на пример, искључиво културном снагом своје масе преболела своју економску послератну кризу.

Да завршим. 5

У једној прилици рекао сам младим учитељ. кандидатима при њиховом поласку у народ:

„Снага и будућност нације лежи у сељаштву. Оно је | Извор свих сокова свих елемената из којих се култивисањем ствара цивилизација. Ви сте данас пионири тога култивисања.

Пођите у народ и на тај посао са пуно љубави и пожртвовања !“

Вама се, г-ђе и господо, можда и не мора тако рећи. Али ја ћу се радовати ако одавде пођете с утиском да је наш народ још далеко од праве културе и да га стога не треба само пожалити, већ му прићи и васпитавати га, к себи подићи. На тај начин испунићете и аманет великог народног просветитеља, који вас и у овом часу благосиља и упућује на рад.

На Св. Саву 192. Свет. 0. Аврамовић, учитељ