Učitelj

МИР

Историја Педагогике 491

знати језуитски васпитаник, критиковао је васпитање, које је добио у колежу Пе Ја ресће;) и та критика испуњава скоро. целу прву главу његовог најзнатнијег дела „Осоштв аде !а тетоаде“. Али оно што га чини великим француским педагогом, то су чувена његова два постулата:

1) Разум чини човека осетљивим за васпитање; и

2) Разум је главни васпитни инструменат. |

Човек као разумно биће погодан је за васпитање. „Здрав разум“ је код Декарта у тачном значењу те речи „обична памет“ која је дата сваком човеку. Но, сви не знају да се њоме подједнако служе. Треба их у томе научити. Потребно. је само да науче вештину: „да знају управљати својим мислима, па ће онда моћи управљати и животом; избегавајући погрешке, истовремено ће избегавати и зло“. Према томе методиско. васпитање може бити успешно.

Сваки ће својим личним трудом моћи да постигне овај резултат. Свако знање наметнуто са стране непоуздано је. Сигурност у мишљењу у исправност у акцији, зависе ОД. вежбања у размишљању. Малебранш у овоме чак и претерује, осуђујући све оно што не иде у прилог јачања разума. Осећања код њега не играју никакву улогу а историју је мрзео, јер се она у првом реду ослања на меморију. Код њега се најбоље види тенденција Декартоваца: да се стави на прво место васпитање мишљења и расуђивања.

Ова се тенденција исто тако огледа и у списима Јансениста. Њихов васпитни систем сасвим је друкчији од језуитског. У васпитању деце „такмичење“ и „страх“ код њих не играју никакву улогу. Они се труде, да у дубини детиње душе пробуде осећање достојанства. Траже слободу у развитку дечје активности, и старају се да пронађу такве методе (као н. пр. њихова метода срицања), помоћу којих би своје васгитанике ослободили босплодвих напора. У чему се састоји њихова методаг — У вештини мишљења. Ђак иде подстепено

· OR #кознашог непознашом. Грво ће научити свој машерњи. језик, што је била права револуција за ондашње француско

образовано друштво, јер је одузело латинском језику дотле:

ђ) Чувени језуитски колеж у Француској. >) Разговор о методи.