Učitelj

536 Учитељ

С. Одбор вели још да читанке: „Не могу служити многим циљевима: и научном и васпитном и патриотском и књижевно језичном.“ Ово је мишљење спорно, али овде се неће у њега упуштати, но да се види шта о читанкама каже г. Протић као наш први и признати читанчар, који — како сам каже „30 г. мисли о њима и саставља их на основу народне књижевности“. Он је против граматичких и енциклопедијских читанака, а хоће националтотичке и духом и књижевношћу а да служе концетрацији наставе, да у њима „све мора бити најбоље и најлепше, савршено класично,... песничка творевина.., ведро, весело, топло, да одушевљава“, хоће све саставе од књижевне вредности, слике дидактичке, језик чист и леп, да су систематски сређене (а то Одбор неће!) а не онако маказама на сумце скрпљене. Од читанчара тражи да добро познају педагошка начела и националну књижевност,

Све су ово лепа начела у главном, али кад се расмотре читанке као најбоље признате, онда се лепо види како је

анђео добио реп и рогове а ђаво крила, како је Архистратиг _

ноцрнео а Велзевул побелео.

; О читанци за 1 р. неће се говорити, јер њен састављач није нигде објавио начела којима се руководио, а читанка сама сведочи да начела закона, С. Одбора, г. Протића и др. нису у њој заступљена. Да се расмотре читанке држ. издања, и да се анализира сваки састав са гледишта логике обичног човека, са гледишта наука, књиж. уметности, психолошкопедагошких закона, морала свих врста и т. д. требало би

врло много простора и времена, зато ће се овде изнети само.

најмање, можда ул део слабих особина њиних, а и оно што је добро; то јавест и часност захтевају.

Зи равних има !/ састава, којима се нема шта манисати, н. пр. Двешак, Лети у селу, у II M. Звезда. јашо, Ружан зајам п лепо враћање у Ш ч., Гостопримство, У туфини се браћа познала у ТУ ч., Ђурђев-дан, Ружа у У и У. ч,, има !ј, састава које треба огребенати и очеткати, па би могли послужити; остале 3/, нити су класичне, нити су ис правне у погледу наука и логике, нити имају „и уметности и моралног и патриотског елемента“ како жели Ст. Одбор. У њима има много речи о свему и свачему, а нема ништа

пи нин