Učitelj

Књижевни преглед 537

јасно отворено и одређено, па зато наставник не може никако наћи циљ чланку, а врло често садржина не одговара наслову; н. пр. Наша кућа, 127 ст., натрпане су многе ку'heBHe ствари, па родитељи, па како ће мајка „дати макар једну крушку или јабуку, кад је слушам“, па и неке радости, и Бог и т. д., а кад се чланак прочита — не зна дете да ли је читало о кући или о породици или о школи, или је главно „послушност“, а што је најгоре, рећи ће: да његова кућа није таква, јер сва деца немају у колевци најмлађега брата, како се тамо каже. — Таквим саставима препуна је И ч, ау Ш ч., су такви н.пр. Северац, Пошочић, Тврђава, Појата, Освајање Ниша, Хајдук Вељко,... у ПИ ч. На бари, На Кајмакчалану, Молитва,... у М МГ ч. Гвожђе, Штедите време, Бегунци мученици, Победа, Јастреб... и т. д. Много је лепше, лакше, разумљивије, корисније и целисходније дати кратак, јасан пластичан опис предмета, но — као тврдоглави Керабан — због маријаша обилазити море, а од овог материјала то се могло удесити. Никад ђаци ове чланке не читају радо. нити их памте, па не могу помоћу њих „уздићи свој дух ни снажити виша осећања, ни развити укус за добре књижевне ствари“. |

У млађим разредима претежу чулна осећања, а на њима се развијају интелектуална. Деци се показују облици, реди кретања ствари, и у томе је лепота. Лепота облика је на стварима и из њих, лепота реда је у односима и кретању ствари, а лепота осећања је у правилном реду појмоваиу правилном схватању свога односа према свету, а у томе се развијају морална осећања. Циљ читанака опредељује читанчара у избору састава, а да се пазило на чулна, интелектуална, естетичка и етичка осећања избор би био једрији, а да се пазило на науке и народно право идеалисање садржај би се преливао из срцау срце и развијао би виша осећања као што су: правичност, самилост, непристрасност, пожртвовање радљивост, истрајност, витештво и т. д. Место да се у књижевној обради износе врлине и пороци као класичне OCOбине свих људи у свим временима, и да се помоћу њих развијају морална осећања и дете припрема за корисног социалног човека, у овим читанкама нижу се савети да се: не гази по "блату, не дира пламен, не плаши у мраку, не хвали, не пуши