Učitelj

Књижевни преглед 771

da se primenjuju za. život moralni principi autovaspitanja i spontane

aktivnosti dece. Deca moraju sama postići porast morala, kao što зе intelektualno sama razvijaju, je jedan atom života moralnog

istinski vredi više nego gore (brda) osećanja simuliranih. U knjizi se govori o primenjivanju OVOg sistema u Ametici. Ovo delo je pisano sa mnogo razumevanja i poznavanja

važnih vaspitnih pravaca i u praksi primenjivanih na svojoj vlastitoj „десћ, а 1 за иђедјепјет, да је metoda Monfessori dosad пајзаугšeniji pedagoški put.

Ida Runjanin

Те гаје де la pensće dahs Р еооштоп ћитате, рог 419

— Ovu knjigu koja govori o ulozi misli u evoluciji čovečanskoj po koncepciji teozofije, izdalo je teozoi. društvo Belgije u Bruxelles-u. Pisac iznaša sukcesionu iransformaciju moderne epohe, kojoj je ezultat evolucija mišljenja u čitavom delokrugu. Borba stare "koncepcije i novih ideja završuje se padom starih ideja, koje

iščezavaju jedna za drugom, dok se radja i jača novi duh. Teozofija objašnjava da napredak civilizacije zavisi od posmatranja evolucionih zakona, ističući pri tom bratstvo svih ljudskih

rasa, koje proizilazi iz jednog zajedničkog izvora.

Čovek je jedan mislilac, jedna bitnost hiperfizička, centar

'sebe, svoje duše, pripadajuči u sferu najviše eksistencije, i pomoću

fizičkog tela dolazi u kontakt sa fizičkim svetom. Mozak ne proizvodi misli već služi kao instrument misliocu da izrazi svoje misli. Misli su istinite forme stvari vidljivih, a ove forme Su na-

'činjene od materiala izvanreduo suptilnog, plastičkog, ultrafizičkog,

i njihovo trajanje eksistencije je dokle god forme misli zavise o energiji razvijenoj njihovim stvaranjem. Telepatija, lečenja duševna

'psihoterapije, sugestija, autosugestija, pa praksa sekta raznih sve imaju slični cilj i daju dokaze o eksistenciji forme misli. No na-

ročila važnost ove knjige je koncentrisana na gledište pedagogije i vaspitanja. Roditeljima i vaspitačima pada na teret dužnost morala,

zato je njihova prva dužnost proniknuti u ideju saradjujući zajednički. Nije učitelj onaj, koji uči pisati i čitati, već treba da je .dobročinitelj intelektualni i moralni deci. Propagira ulivanje osećanja zahvalnosti, a to se postizava isticanjem dečjeg dobrog ponašanja i napreika u nauci, govoreći im da zato moraju biti zahvalni

o*

A