Učitelj

62 | Учитељ

так материјалних средстава и неспрема учитеља. Министарство је истина предузело нарочите кораке, да учитељску културу подигне на завиднији степен. У Техерану и осталим већим градовима отворено је неколико нижих и средњих педагошких института уз које се налазе и пансиони за ђаке из унутрашњости. Управе тих института поверене су чувеним немачким и француским педагозима. Поред тога Министарство сваке године шаље у иностранство по 200 стипендиста за које је предвиђен годишњи кредит у 8,000.000 динара. Највећи број стипендиста изучава педагогику и ускоро ће Персија да располаже са сопственим педагошким снагама. Иначе учитељи су државни чиновници и примају плату од државе.

Други недостатак за напредак наставе јесте недостатак материјалних средстава: за сада буџет за наставу износи само 1% од целокупног буџета, па је и издржавање школа врло рђаво. Е ~

Положај жене у Персији није завидан. Она је још робиња са фереџом и без икаквих права. Њихово школовање „је минимално и представља свега 20% од целокупног броја ученика. Парламенат је једино усвојио, да се сваке године шаљу по 50 студенткиња у иностранство на студије.

У Персији има око 80 туђих школа од којих се 31 издржавају од американских мисија а остале су енглеске, француске, немачке и италијанске школе. У њима персијски језик предаје персијски учитељ али је свака религијска пропаганда забрањена.

ЧЕХОСЛОВАЧКА.

Како се цени народно образовање у Чехословачкој и какво место заузима у јавном животу, најбоље се види по томе, колико троши нова република за своје школе.

Буџет Министарства Просвете за 1927 годину износио је 782.382.459 круне или 8.45 од целокупног државног буџета. Кад се има у виду, да Чехословачка има 13 милиона становника, онда просечни издатак на једног човека долази 54 круне. Поред тога и остала Министарства а нарочито Мин. пољопривреде троше много на своје специјалне шко-