Učitelj

Књижевни преглед 71

Ото Глекел: Школа дресуре. Школа учења. Школа рада. Превео Миодарг Матић. Београд 1929. год. Цена 3 дин.

Нема данас културног човека, који није чуо за име Ото Глекела реформатора бечке школе. Са свих страна света данас се у Беч стичу просветни радници, да виде шта је тај човек са друговима учинио на просветном пољу и какве је ресултате дала та бечка школа. Глекел нам је у горњој брошури изнео основе те реформе и она заслужује, да буде бар летимично приказана.

Реформатори бечке школе за своју основу узели су две ствари: економски фактор и наставни метод. Да економски фактор игра најглавнију улогу у животу народа и појединаца, то је већ познато. Марија Монтесори у том правцу испитивала је масу римске деце, па је дошла до закључка: да се гладна, боса, гола, неиспавана и уморна деца не "могу правилно да васпитавају и образују. То је било јасно и реформаторима бечке школе, који су на прво место ставили економско осигурање школе и ученика. Данас се смело може тврдити, да милионити град Беч нема ни једно школско дете, које би било гладно. Око 20.000 сиротне деце добијају дневно хранљиву и довољну храну већином о трошку саме општине. Управа града Беча поред тога поставила је 50 школских лекара и 210 школских болничарки, који се старају о телесном развитку школске деце. За циљеве школског збрињавања издаје град Беч 20 милиона шилинга. Књиге и остали материјал издају се деци бесплатно а то је 1928 године износило 2,300.000 шилинга. Сва наставна средства као и књиге за школске и учитељске књижнице издају се школама бесплатно. Школске радионице и школске кухиње су установе најлепше организације.

Настава је реформисана у најмодернијем духу. У прва четири разреда основне школе уведена је тако звана укупна настава. Наставно градиво не парча се на поједине предмете и часове, већ се предаје ученицима у своме природном јединству. Тако се изабере једна област и о њој се говори у свима правцима. Рачунски задаци, цртање, песме, писмени састави, читање, све се то узима из круга те области. На тај начин настава постаје логична и интересантна. Код · деце се-буде природни интереси, упућују се на оштро и са-