Učitelj

140 | Учитељ

У дванаестом је полгођу обука о природи заразних болести као и о одељивању болесника од здравих особа; уз то је реч и о епидемији и о законским мерама за време њенога трајања, о лечењу, о важности контумаца, о значају болница, амбуланата итд.

Тринаесто је полгође богато градивом о ближем познавању човечјега тела; ту су структура и функција коже, кожна. оболења, крвоносни судови, нерви, значај чистоће и купања у хладној и топлој води. Даље долази сав такав говор о костима и о потреби храњења и кретања за њихово растење уз поуке о округлини плећа или о кривљењу кичме и другим сличним појавама. Још се, ту изучавају и главни органи за варење хране, утицај брзог једења на варење у желудцу, утицај сокова у врстама исхране, штетност претерано хладних пића, умна и физичка устајалост као сметња варењу, опасност од прејела, измена хране за време варења (прелаз хране из тврдог у житко стање), усисавање хране, утицај пријатнога разговора и смеха на варење хране.

Четрнаестог се полгођа изучава дисање и механизам дисања, измена крви. хигијена органа за дисање, опасност за њих од назеба, структура срца, крвоносних и лимфатичних судова, опасност за срце од јаког рада његова и утицај нерада на срце, погибао од неумереног скакања и многог трчања, принципи физичкога тренирања, важност физичких вежбања, правилно држање тела са хигијенске тачке гледишта,. развиће мускулатуре, закони растења према општем изгледу и функцији растења, утицај седења и школског намештаја за тело — итд.

У петнаестом су полгођу главнији фактови анатомије и физиологије нервне системе, развиће њено у вези са умном храном, функције мозга и његова хигијена, неизоставна потреба одмора и сна, нерви с њиховом сложеношћу, осећањем и класификацијом, положај, рад и распоред по телу симпатичног нервног ткања — и остало. |

У шеснаестом се полгођу обраћа главна пажња на лично и морално хигијенско васпитање. Реч је о рђавим навикама и о одвикавању као и о контролисању сама себе, о важности неговања добрих навика умних и моралних. Даље долази тумачење емоција и утицаја н. пр. наде, страха, бојазни и оста-