Učitelj

Књижевни преглед с 627

Нарочито морамо истакнути ону прецизност, којом се одликују поједини чланци, који објашњавају, документују принципе и идеале многобројних светског гласа психо-педагога, чије су идеје и у пракси стекле признање и успех; па добро изабран поређај разноврсних праваца по свом развоју и прогресу у појединим државама. У овој ћемо књизи наћи добар преглед свих истакнутијих и важнијих струја, система, тако школе рада, дела. активне, пољске, продуктивне по групама слободног рада итд., њихову карактеристику, важвост, вредност и сврху.

У последњем отсеку даје аутор као неки резиме своје опсервације на свеукупни рад нове педагогије и њезиних пионира подцртавајући: „да идеална нова школа претставља једну идеју прогресивно динамичког „карактера, — и као такова она не постоји, већ постаје, рађа се, развија, израђује постепено али стално, она се појављује као школа будућности".

То стварање школе будућности у свим својим разноврсним правцима, струјама, појавама тежи само једном идеалу уза индивидуалним и социалним самообразовањем и самоваспитањем у духу заједнице."

„Увод у нову школу и савремену наставу" са својом богатом садржином и прецизном обрадбом може бити сваком учитељу као бусола за оријентацију и путоказ ка прелазу досадање традиционалне школе у нашу националну школу ра· да, активности, живота, тако да упоредо са осталим културним крајевима дограђујемо, стварамо и постепено се приближујемо оном великом идеалу — школи будућности; и зато књигу можемо топло препоручити свим наставницима, и осталим

који се интересују за нову школу. . Ида Руњанин

У. Катадапоуећ; 17 Едисаноп де ауеџгјез еп Јигозјаује. Хетип 1929.

У Америци постоји израз: ехерпопа! сћИдгеп. Американци под тим изразом разумеју децу са најразноврснијим физичким недостатцима: слепа, глувонема, нервно болесна и томе слично. Код нас је нађена једна реч која одговара значењу горњега израза. Та реч је у исто време пуна израза за душевност њених притежавалаца; она је у исто време саучешће оних којима је намењена. Та реч гласи: Недужни.

И заиста, ако је творац ове речи хтео да каже, да ови патници ни криви ни дужни пате, он је рекао једну велику истину. Недужни се готово у већини случајева рађају као такви. Њихове физичке и физиолошке особине дане су њиховим родитељима и социјалном средином која је кроз њихове родитеље утицала на њих. Њих има свуда, њих је било