Učitelj

328 Учитељ

ни потребама народне заједнице, а најмање одговара психологији детета. М онда долазе захтеви појединих реформатора да данашњу школу треба преобразити тако, да не изгуби своје добре особине а ипак да одговара суштини дечјег „бића, да би се у њему развиле и оне особине, које су данас занемарене.

Сад се поставља питање: можемо ли данашњу школу, школу учења организовати у нову савремену радну школу»

Могућност решења горњег проблема односно претварања. данашње школе у једну нову савремену школу, лежи:

1 у ревизији наставног градива,

2 у измени наставне методе,

3 у спреми новог наставног особља,

4 у проучавању дечје индивидуалне природе, и

5 у организацији народне школе.

Савремена школа тежи да реши све ове проблеме.

Да би се дошло до што правилнијег решења свих горњих проблема, потребно је пре свега схватити циљ савремене школе.

Школа као израз једне епохе од увек је одговарала потребама једног даног социјалног уређења. Према томе она не може имати апсолутне циљеве васпитања и образовања, а још мање може располагати непромењеним методама, које захтева психологија детета.

Ранији васпитни идеали не могу послужити из разумљивих разлога као идеали данашњег савременог васпитања.

Школа, односно васпитање, мора се, дакле, оријентисати према одређеном циљу васпитања и мора се заснивати на утврђеном циљу социјално-педагошким идејама. -

Основни циљ савремене школе био би прилагођавање савременим условима живота. Она мора у данашњем периоду да почива на два основна принципа: ·

1 да буде у вези са савременим социјалним животом, и

9 да одговара психолошким потребама ученика.

Полазећи с овог гледишта долазимо одмах на друго питање: Које предмете, односно градиво, треба увести у програм савремене школе Ово питање је у првом реду ствар државне власти и мења се, дабогме, са променом политичких и економ-

ских услова и других узрока. Један исти наставни програм са прописаним циљем не може бити утврђен једном за свагда. Ни

као са ава

А