Učitelj

Проблем данашње школе 327

широке народне масе поступно развије осећање љубави према другим народима, чак и према онима које су традиције обележиле као вековне противнике; ствараће се вера у потребу мира, која ће код народа развити нову врсту политичке свести, која ће бити најтешње везана за одржање мира. Тим путем, најзад, извршиће се мало по мало разоружање духовно, растерећивање савести од наслеђених и стечених ратничких традиција, и ва«спитаће се ново човечанство, у коме ће напори Лиге народа за мир наћи више разумевања и уродити бољим плодом.

ПЕДАГОШКИ ПОКРЕТ И ШКОЛСКА РЕФОРМА

Проблем претварања данашње школе у једну нову савремену школу од Милице Цветковић

Данашња школа налази се у знаку реформе. И данас нема ниједног озбиљног школског радника, који се не интересује питањем школске реформе. То је питање постало данас веома акутно; о њему се дуго расправљало, много писало и говорило.

Што нарочито обележава школску реформу наших дана јесу две основне црте, којих није било у ранијим временима:

с једне стране, овај покрет је продукт практичних идеја, поникао из потребе васпитања нашег времена и множине практичних искустава самих школских радника а с друге стране, он је исто тако и резултат напредовања психолошке и педагошке науке, а нарочито експерименталних педагошких испитивања, којих у ранијем добу уопште није било.

Мако овај реформни покрет наилази у разним европским земљама и америчким државама као и код разних педагога на различита схватања и различите примене ипак уопште влада једнодушност у томе, да данашња, традиционална школа, која углавном базира још увек на педагогији Хербартове школе и карактерише се својом јако интелектуалистичком и индивидуалистичком цртом, не одговара ни ступњу друштвеног развитка,