Učitelj

382 Учитељ

Питање је у томе- како да откријемо дечје стварне способности, па да према њима одредимо шта и како да их учимо> То је питање највише занемарено при настави и васпитању. _

Упознавање детета је највећи задатак. нове педагогије, нове школе. Тежња за што потпунијим упознавањем детета води употреби експерименталних метода у педагошкој психологији као и експерименталној. Мако наше знање о детету

још. увек није довољно, ипак само сазнање, — да је дете извор свих делатности, активности и да је развитак детета највећма осигуран, ако се ослања на ту активност, — јесте у ствари

најдрагоценији резултат психолошке студије детета. Захтев активности, саморадње претпоставља читав низ проблема. Један од најважнијих проблема је проблем дечјег интересовања, а ту пролази централни нерв психолошког проблема радне школе.

Бине сматра, да је најпречи посао наставе и васпитања одредити дечје способности и стварати неопходне погодбе за развијање тих способности, па према њима упућивати децу на извесна звања у доцнијем животу.

Изучавање индивидуалних способности има практичне: вредности не само за наставника већ и за будући живот детета, јер му будући позив не бисмо смели изабрати а да не испитамо каквих је способности.

Манхајмски школски систем базира на природном и психолошком захтеву, захтеву диференцирања ученика према њиховим диференцираним способностима и захтеву индивидуализације наставе. Покушај, који је дао добре резултате, јер пружа могућност детету за правилан и потпун развој његове природе, његових способности и склоности, полази од самог детета, коме пружа могућност да открије своју праву индивидуалност и развије своје силе до максимума, које се могу искористити доцније у друштвене сврхе.

Насупрот униформној школи, која све удара на један калуп, Др. Сикингер захтева једну психолошку јединствену радну школу, тј. читав систем школа, који води рачуна како о разноврсним дечјим способностима тако и о разноврсним животним позивима. Он истиче као главни принцип: свако дете треба да дође у праву школу (тј. према својим индиви дуалним способностима) и сваки човек на своје право место у