Učitelj

Проблем данашње школе 338

животу. Сматра, да није нимало рационално сву децу на истом ступњу старости и са њиховим разноврсним способностима сместити у једну школу и радити са свом децом подједнако, у истом обиму, истим темпом и на исти начин. Школа према сваком детету треба да буде праведна тј. да пружи добру наставу на радном принципу засновану, др. речима, мора да створи све услове погодне да се унутрашње силе сваког појединца развију до максимума и учине корисним за циљеве заједнице.

Отуда се све јаче данас истиче захтев за индивидуализирањем наставе и за диференцирањем ученика према различитим њиховим диспозицијама и обдареностима.

Др. Сикингер је први уредио школу по, систему диференцирања у Немачкој и сад се чине покушаји, да се сав рад школе уреди по овом систему.

Најзад се јавља и проблем школске организаци је, која би била продукт свих ових реформних захтева. Са увођењем нових метода пољуљано је старо уређење школе. Насупрот старом класном систему организације, који је сачувао и до данас своје битне и карактерне црте, нове педагошке идеје и нове наставне методе изазване њима, довеле су до захтева за новом формом организације. 5

Са уношењем измена у класни систем, са радом на његовом усавршавању истицани су прави захтеви нових система организација школског рада, који би одговарали духу савремене школе и савременог живота.

У последње време све више привлаче пажњу педагошких кругова тзв. лабораторијски систем и систем школе као животне и радне заједнице, који се све више усавршавају и изграђују у духу синтезе главних педагошких принципа живота и рада, принципа индивидуалног и социјалног.

Реформа школства, преображај данашње школе у нову радну школу и најзад у школску заједницу има за последицу пуну промену школске изградње. Али иза ове реформе стоји несумњиво социјална промена, коју човечанство стално преживљује. Према томе и најновији тип школе, који садржи у себи све главније принципе из области нове школске реформе, не може се схватити као дефинитивно изграђена школа.

Изграђивање нове радне школе наилази на многе сметње и тешкоће, које леже највише у средствима, што их она за-

У