Učitelj

338 = УЧИТЕЉ 1 Кир Јање, Мадам Бетерфлај, Тротенције. О једној таквој претстави било је у дневној штампи забележено: „На програму су биле игре, балетски дивертисмани, рецитације, пантомине, музицирања, сцене из драме, опере, скечеви, што је занимљивошћу морало сваког задивили“. Штампа је била одушевљена овим извођењем. Хваљена. су деца као „уметници“, желело се да приређивања ове врсте буду што чешћа и изјављена је нада да ће овај „корак наћи подражавање, сасвим извесно, широм земље“. : НА а

Верујемо да су сцене из драма, опера и све остало што несумњиво иде изнад домашаја дечјег схватања могле подражавањем и дугим вежбањем бити тачно копиране, да су деца __ „озбиљни као примаши, свечани у фраковима“ —- могла „задивити“ присутне и да је извођење било за одрасле врло „занимљиво“. Исто су тако с гледишта присутних разумљиве и похвале које су обилато подарене деци за те занимљиве тре„нутке одраслих. Али покушајмо да целу. ствар посматрамо не с гледишта одраслих него с гледишта дечјег.

Шта деца у васпитном погледу добијају од таквих приређивањаг Успех у извођењу сцена из опера, драма итд. резултат је само једног дуготрајног, механичког учења помоћу подражавања учитељу. Никакво осећање лепога не могу она. имати него само осећање непријатности које се мора јавити при заморном савлађивању и учењу нечега што је потпуно страно њиховом схватању и животу. Учење, мучно и дуготрајно, наговестило је на једној таквој претстави, која је у прошлој години била читав догађај, и оно дете које је у поздравној речи „поверило“ присутнима „да ево већ десет дана нисмо додирнули наше лутке и: играчке већ смо се са много труда и љубави (!) спремали за ову претставу“ итд. Нека су само десет дана, па је и сувише доста да се увиди шта с васпитног гледишта значи то издвајање из њихове средине: и. приморавање на једно, њима потпуно страно занимање, за које су иначе способни само нарочито обдарени одрасли.

Кад штампа у таквим приликама говори о „чуду ' од талентованости, 0 „изванредној меморији" итд. деце-претстављача, не треба узети озбиљно и веровати у тачност тога тврђења већ и због тога што се оно даје само на основу гледане претставе а не на основу дужег систематског посматрања сваког