Učitelj

Право као предмет у школи 9381

за наставнике познавања права. Ствар је универзитета да организује такав полуфакултет.

Као и.уосталим предметима школским и у познавању права мора да влада принцип очигледности и принцип рада. Полази се увек од примера, а треба избегавати вербализам, учење напамет. Главно је суштина, њу треба учитељ да да разумљиво, јасно уз сарадњу ученика. Ученици не уче наизуст параграфе, већ научено исказују својим речима, а-правне изреке употребљавају“ само онде, где је то у свагдашњем животу уобичајено. Но потребно је децу упозоравати, да стечено знање служи за то, да сачува од сукоба са законом, да оно нипошто не искључује помоћ правникову у извесним случајевима, баш ни као хигијена помоћ лекареву.

Поменута је радна заједница израдила и наставни план за познавање права, Нећемо овде износити цео тај план, али треба да напоменемо, да је саксонско министарство просвете прихватило план заједнице и смернице, које смо навели и применило их у реалној гимназији у Лесницу код Дрездена 1926 г. У Саксонској су у средњим школама уведени необавезни течајеви за ученике из страних језика, уметности итд., а сврха им је да удовоље начелу индивидуалне обдарености. Ученици се јављају на те течајеве по слободном избору. Такав течај за познавање права са по два часа недељно био је уведен у реалној гимназији у Лесницу. 28 ђака суделовали су у течају. Овај је течај доказао да уз правилан рад и право интересује ученике и даје резултате, који иду у прилог присталицама увођења права као наставног предмета у школу.

Нас ће на овом месту више да занима рад у том правцу у основној школи. Већ 1920 г. у једној општинској основној школи у Берлину увео је ректор Ајхоф познавање права у вези с другим, за то прикладним и наставним градивом искоришћујући у ту. сврху конкретне ситуације у живсту. Тако јеАјхоф с ученицима, који су завршавали школовање обрадио партију о уговору при ступању у службу или на занат. У вези са сведочанствима, које ће ђаци добити на крају школовања и с потписима, који су на њима потребни говорило се о потписима и другим исправама итд. Већ је наслов код сваког поглавља такав, да отклања сухопарност и чини, да -деца с врло великим интересовањем прате рад и суделују у њему. Ето неколико наслова: Пери, ученику ТУ раз. нестала је торба, коју је оставио код гостионичара. — Јова изнајмљује собу. — Ако хоћеш да постанеш писмоноша или ако то већ јеси. — Миле хоће да буде шегрт. итд. Ако се говори о куповини, увек су то ствари, које децу занимају · н. пр. радио апарат, књиге, кутије за лептирове итд. Свака прилика, која се у школском животу деси, а згоднија је, да се употреби као пример од којега ће-се поћи у познавању права, прихвата се, н. пр. оштећивање школских ствари, крађа књига, новца