Učitelj, Feb 01, 1931, page 54
452 Учитељ
деца сама истакну за разговор, све се то одмах искористи за укупну наставу.
За очигледно разрађивање појмова, уколико је то могућно, треба да послужи:
а) Проучавање које изводити на самом објекту, по могућству и у оквиру његове околине.
6) Претстављање бјекта (у две и три димензије) дрвцима, каменчићима, правилним плочама, сецкањем од хартије, облицима у песку, глини и пластелину, цртањем и грађењем.
Дечје радове треба проценити и као средство за изражавањем, које је потпомогнуто радњом њихове фантазије, и као ступањ њиховог развитка.
За развијање душевности могу послужити:
1. Бајке. –
2. Модерне басне о животињама.
3. Приче за децу и дечје песме (за певање).
4. Посматрање слика.
5. Библијске приче, које одају слике породичног живота, препричане детињски.
Као мере, које треба да допринесу дечјем телесном развитку, важе ове:
1. Што је могуће чешћа настава у слободи, на чистоме зраку (излети, лакши радови у врту итд).
2. При разради појмова упослити све потребне чулне органе и удове.
3. Чешћа, али по могућству без приморавања, током наставе "условљена промена радње (говор, посматрање, израда, цртање итд.).
4. Гимнастика, игре, вежбе у дисању у слободи, а зими и при рђавом времену у учионици.
Побројане групе тема за извођење укупне наставе веома су простране. Поред тога оне се узимају у обзир према средини у којој дете расте. Друкчије је схватање сеоске деце, а друкчије варошке, друго планинске, а друго из равнице итд. Али да би се сазнало, шта од тога деца имају у своме искуству и шта њих опет од свега тога нарочито занима, згодним постреком по децу мора се доћи до овога сазнања и из тих група тема издвојити оне, које су најпогодније. То ће се најлакше постићи, ако се деци да прилика, да слободно и неприморано говоре и слободно се изражавају о свему што виде и раде. Деца не треба да се осећају у школи друкчије него као код своје куће. На ово их треба натерати и навићи јер нови однос и положај, у који су она стављена уласком у школу, може да их учини ћутљивим и неповерљивим, нарочито онда, кад је још у родитељској кући, постављена препона између школе и куће, између родитеља и