Učitelj

452 Учитељ

деца сама истакну за разговор, све се то одмах искористи за укупну наставу.

За очигледно разрађивање појмова, уколико је то могућно, треба да послужи:

а) Проучавање које изводити на самом објекту, по могућству и у оквиру његове околине.

6) Претстављање бјекта (у две и три димензије) дрвцима, каменчићима, правилним плочама, сецкањем од хартије, облицима у песку, глини и пластелину, цртањем и грађењем.

Дечје радове треба проценити и као средство за изражавањем, које је потпомогнуто радњом њихове фантазије, и као ступањ њиховог развитка.

За развијање душевности могу послужити:

1. Бајке. –

2. Модерне басне о животињама.

3. Приче за децу и дечје песме (за певање).

4. Посматрање слика.

5. Библијске приче, које одају слике породичног живота, препричане детињски.

Као мере, које треба да допринесу дечјем телесном развитку, важе ове:

1. Што је могуће чешћа настава у слободи, на чистоме зраку (излети, лакши радови у врту итд).

2. При разради појмова упослити све потребне чулне органе и удове.

3. Чешћа, али по могућству без приморавања, током наставе "условљена промена радње (говор, посматрање, израда, цртање итд.).

4. Гимнастика, игре, вежбе у дисању у слободи, а зими и при рђавом времену у учионици.

Побројане групе тема за извођење укупне наставе веома су простране. Поред тога оне се узимају у обзир према средини у којој дете расте. Друкчије је схватање сеоске деце, а друкчије варошке, друго планинске, а друго из равнице итд. Али да би се сазнало, шта од тога деца имају у своме искуству и шта њих опет од свега тога нарочито занима, згодним постреком по децу мора се доћи до овога сазнања и из тих група тема издвојити оне, које су најпогодније. То ће се најлакше постићи, ако се деци да прилика, да слободно и неприморано говоре и слободно се изражавају о свему што виде и раде. Деца не треба да се осећају у школи друкчије него као код своје куће. На ово их треба натерати и навићи јер нови однос и положај, у који су она стављена уласком у школу, може да их учини ћутљивим и неповерљивим, нарочито онда, кад је још у родитељској кући, постављена препона између школе и куће, између родитеља и