Učitelj

74

Путеви и странпутице наставе ручног рада 495:

дна култура. Али ађ изиз поп (016 азши! Већ и дете мора бити. упознато са тим телом културе, оно мора бити уведено у његове функције, не само преко огледања и дотицања него и преко рада, т.ј. помоћу делатности с одређеном сврхом и с напоном снаге. Као принцип заиста треба да се рад за руку провлачи кроз целу наставу; треба да се ради сваког секунда што више, и телесно. Али при овом наилазимо увек врло брзо на границе, које собом доноси неподесност простора, уређења и времена; ми морамо зато да припремимо нарочите часове са. сопственим приређивањима, а баш то се дешава у настави ручног рада. Овде упознаје ученик материјал и алате занатлија; учи се да их употребљује, гради себи апарате, научи свакојаке вештине и употребљује их за израду предмета за употребу или за украс. При том долази до важности категорија кориснога још и у другом смислу: секира у кући уштеђује дрводељу! Ко уме да ради са чекићем, кљештама, длетом, одвртком, турпијати, стругати, туткалисати, лепити, крпити, прихватити итд., тај ће моћи увек сам себи помоћи код ситних штета. у домазлуку, неће требати да шаље по занатлију и уштедеће много новаца. Настава ручних вештина код девојака сасвим нарочито је оправдана с обзиром на своју корисност; зашто би: се искључило то гледиште код наставе ручног рада за мушкарца»

Ако сада испитамо на основу овог одређења сврхе наставу ручног рада, како се она сада врши на најразличитијим. школама, вишим као и нижим, пашће нам у очи један низ. странпутица, које ће требати у будуће избећи.

1. Склизавање до играчке. У намери да се деци настава. олакша и учини пријатном, задовољавамо се често радовима, које по њима самима можемо оценити као пекљање и крпеж,. али и чија је сврха само увеселење или запослење ученика, испуњавање слободних часова. Овамо спада већина т.зв. крпарења, прављење од иловаче, стварање облика у хрпи песка, исецање и склапање табака за моделовање, уопште све поучне игре за занимање које се добијају у радњама са играчкама и код механичара, као што су игре с мозаиком, железне конструкције и т. сл. више. Један низ ових радова могао би претходити. правој настави ручног рада у основној школи, те би га се могло уврстити у целокупну наставу. У самој настави ручнога. рада мора се радити озбиљно, савесно, чисто, исправно, строго.