Učitelj

498 5 Учитељ

Али настава ручнога рада не сме при свем том постати пригодном наставом, онда мора поћи својим сопственим путем. Овај методски ток наставе који напредује од лакшег ка тежем дабогме да ће многоструко нужно укрстити разне гране обрада, уколико буде принцип материјала поставио понеки задатак, који слаба снага ученикова још не може решити, или уколико се узморају уметнути задаци за вежбање, који немају никаквог" стручно-школског интереса. Али уједињење ова оба принципа. ваљда ће и овде бити исто тако могуће, као отприлике у музичкој настави свеза између увежбавања и свирања комада. Као вештине долазе за јавне школе према искуству у обзир: радови у хартији и картону, радови у дрвету, радови у стаклу, радови у металу (ова сукцесија означава у исто време све већу тешкоћу), а за девојке плетење, ткање, везење, као и остали познати радови са иглом. Уосталом могу и девојке, ако осећају у себи склоност за то, да учествују у настави ручнога рада. за дечаке и обратно.

Дидактичка начела: 1. За наставу ручнога рада важе исти захтеви, које морамо у васпитном интересу ученика и због лакшег тока рада да-тражимо за друге школске струке, дакле: добра дисциплина, пажљивост, послушност, марљивост, чистоћа, ред, уљудно понашање, готовост за међусобно помагање итд. Код свих радова треба пазити на добро држање ученика. Развијање прашине треба што више сузбити, простор за рад др“ жати чисто.

9. Треба на то пазити да ученици буду свагда запослени. Беспослено стајање које лако води сметању ових који раде, не треба трпети. Започете радове треба свагда довршити, све ако је изгубљена и воља за то. Само ако деца праве досадан, измучен утисак, онда је време да се рад промени.

3. Пре сваког рада треба дати. поуке о предмету ручнога. рада (налажење, добијање, својства, прерада, цена) и алат (сврха, квалитет, начин функционисања, прављење, држање у реду, цена). Штедљивост у употреби предмета ручнога рада, уобичајен поступак са алатом треба непрестано препоручивати.

4. Пре сваког рада треба нацртати, прво скицу слободном руком, затим дати цртеж с љењиром и шестаром. При том треба да се бројеви од мере унесу тачно на милиметар. План, нацрт!