Učitelj

Ђачка штедња 505.

чин на који се учи штедети. Штедња је само онда штедња, ако. је дете изводи спонтано, без принуде са стране. А никако се не сме да сметне с ума да је ђачка штедња важнија са своје користи у васпитном, него ли с користи у економском, материјалном погледу. Из тога разлога мора се водити рачуна где се заводи штедња. Заводити је тамо где се злопати и немогуће је.

Али иако је ђачка штедња једно изврсно васпитно средство она се ипак доста споро заводи по основним школама. То долази отуда што је завођење и извођење ђачке штедње једна дужност више и то дужност чије отправљање захтева и доста. времена. Учитељи, међутим, нарочито они, који раде у неподељеним школама, претрпани су пословима и сваки њихов тренутак окупиран је каквом дужношћу. Често чак ни за време обеда немају мира. М све су то дужности за чије отправљање учитељ не добија ни једно „хвала“ у име награде.

Други узрок спором завођењу ђачке штедње лежи у томе што многи учитељи не знају како се она заводи и спроводи, како се организује и с каквим је све процедурама то скопчано. Из тога разлога тешко сам се и сам решио да у својој школи заведем ђачку штедњу. Нарочито неко упутство у том погледу не постоји. О ђачкој штедњи није довољно размишљано, а многа питања која су у непосредној вези с њом тек ових дана се решавају, док ће нека још чекати на решење. Разуме се да је то велика штета што је то тако. Штедионице, које се баве и ђачком штедњом, у првом би реду себи користиле када би о ђачкој штедњи озбиљно и темељно размислиле и када би из-. радиле и издале детаљно упутство по питању ђачке штедње. Јер неоспорно је да је за успех најглавнији услов темељна организација. ·

Добро смишљена организација олакшала би и посао учитеља, а самим тим убрзало би се и завођење ђачке штедње по школама. Несумњиво је да ће се учитељ и лакше и брже одлучити на организовање ђачке штедње у својој школи, када би добио готове формуларе и када их не би морао сам да измишља и израђује. Раскрченом и утапканом стазом иде се брже и с мање напора, а лутање је искључено. За крчење нове стазе потребно је пак или јака воља или велика невоља.

Од свих послова, око организовања ђачке штедње, најлакши је посао приволети децу да штеде. За ово нам није по-