Učitelj

Школски разред — радна и животна заједница 537

них разреда, на општим и групним конференцијама продискутована и окушана практичним мерама тако, да нам оно може са добром савешћу да препоручи низ педагошких средстава и путева, који нас приближавају идеалу васпитања испуњеног социјалним духом.

1 Организација

Саморадња је основ сваке савремене наставе и сваког психолошки ориентисаног васпитања. Тако се дакле, школски разред мора и наставом и васпитањем водити у смислу самоуправљања. Ученици свих ступњева старости немају само да. сарађују на уређивању радног плана, они морају и активно да суделују на успостављању разредног Порешка, који има да замени ранији званични школски поредак. Школски поредак мора донекле да органски израста из критике многих појединачних догађаја, он не сме да има карактер принудног поретка наметнутог од стране наставника или школских власти. Много се дискуторало о питању, да ли да се разредни поредак, израђен од стране разреда, писмено фиксира и да сеу учионице намести — на видно место. Мишљења беху у групним конференцијама и у рефератима подељена. За елементаран разред одлучује већина да се не фиксира, а за пети разред већина је за фиксирање и видно намештање израђеног класног поретка. Разреди који са образложавањем одбијају фиксирање и видно намештање израђеног класног поретка, извештавају, да се ученици стиде на овај начин да буду опомињани на своје дужности. Треба се чувати прецењивања. дејства школског поретка обешеног о зид, јер деца немају смисла за утврђено право. 4 -

За чување разредног поретка имају да се брину помоћници изабрани од разреда. Ове помоћнике не сме учитељ да. доведе у конфликт са разредом; они се не смеју сматрати као заступници учитељеви. Помоћници су управо помоћници разредне заједнице, а не искључиво помоћници учитеља (разредног старешине). У елементарном разреду одређује учитељ. по правилу разредног помоћника, а врло често се с успехом употребљавају и ученици виших разреда као разредни помоћници у елементарном разреду.

Није без утицаја на школски разред као животне и радне заједнице уређење учионице. Лепе слике, цвеће, аквариуми оживљалају простор и делују на расположење разреда; свака учионица добија тако своју „личну ноту“; у том спољњем изгледу је слика унутрашљег живота разреда.

Разредна заједница осећа се у својој учионици као код своје куће. Преображај школског разреда у радну заједницу потпомаже се веома целисходним постављањем клупа односно