Učitelj

Један пројекат наставног програма 595

дија потпуно научила певаће се са текстом који је испод ње. У случају, пак, да у мелодији има више крстова или беова, певаће се одмах после анализе са потписаним текстом. У Ши ТУ разреду певаће се у једном, два па и три гласа. У ова два разреда учиће се: Линијски систем; — Виолљински или 5 кључ; — Помоћне црте; — Облик и трајање

ноша и пауза; Такт и шактови: "/, (С), ф, >/,, 3], 3ј,, 5;

Имена. нота (с (це), 4 (де), е.); — ЛПомерке: ћ, ђ, ћи имеча ноша са померкама (с18, 5, е15.... сез, де5, е5....) Лредзнаци п њихово значење у мелодши; — Појам о брзини и јачини певања и најпотребнији називи за шо; -— Знаци 80нављања; — Легато; — Стакашо; — Знак 172 уоба џ 112 уоћа — Корона; — Триоле; — Знак свршешка.

У ова два разреда вежбаће се ученици и у писању нотних знакова.

Виша основна школа

Моћ певања код ученика више основне школе није једнака у сва четири разреда. У [и П разреду те школе ученици задржавају, више или мање, исту моћ певања коју су имали и у нижој основној школи. Њихови су гласови исти

као и пре: сопрани или алтови. Али већ у 11 разреду више основне школе почиње да се опажа код ученика извесан физиолошки поремећај у грлу. Многи ученици који су раније тако лако и лепо певали дечје гласове почињу сада да се муче. Њихов глас није више ни тако чист ни тако висок. Тај поремећај у грлу све се јаче опажа што је ученик старији и већ у ЈУ разреду ретко ће који ученик моћи да пева дечје гласове. Но, што је још важније, они неће моћи у том добу ни мушке гласове да певају. Разлог је томе тај што се код ученика тих разреда већ појављују знаци мутирања гласа, преласка из дечачког у доба човека. Процес мутирања гласа код мушкараца траје по неколико година, а почиње баш у годинама у којима су ученици Ш и ТУ разреда више основне школе. Ко је радио са ученицима тих година знаће све тешкоће које они имају при певању. Ово је важно да се помене како би учитељи знали да се према томе управљају.

Из наведених разлога и програм из нотног певања у вишој основној школи мора се саобразити моћи ученика.