Učitelj, May 01, 1931, page 59
Педагошки тродневни курс 697
ђењу културе. Значајно је да данашња деца све тековине савремене културе (радио, аероплан итд.) примају као нешто што. се само по себи разуме и не знају колики су рад у то уло"жили њихови очеви и претходници.
У средства ове наставе, поред уобичајених, спадају: посета биоскопа, музеја, концерта, разних места људског рада итд. Неподељене школе требају нарочито средства која се дају деци у руке, да се ученици могу запослити за време тихог занимања. — У погледу набављања потребних средстава и у Немачкој стоји доста рђаво. Учитељи се већином морају сами постарати да их набаве. У ту сврху они се обично удружују, те стварају и набављају средства којима се служе више окол-. них школа.
Сматра се да свака школа треба да има сандук с песком (80%Х 80 цм). На једном таквом сандуку може да се запосли више ученика. Даље је потребно да школа има кафезе С птицама, које негују сами ученици, акваријум, тераријум, инсектаријум, хербаријум, школски врт. :
Пошто Хербартови ступњеви нису применљиви у новој школи, у њој се углавном ради на следећи начин. Први ступањ: Деца казују све шта знају о нечему, а учитељ то записује на табли. Други ступањ: Од изнесеног градива мора се излучити све оно што није за наставу. Трећи ступањ: У одабрано градиво треба унети ред. На табли се направе рубрике са заглављем за. сваку врсту предмета и онда се градиво сврста по тим рубрикама. На пр. у рубрику за рачун стави се све рачунско градиво које је том приликом поменуто итд. Четврти ступањ: Напослетку се целом градиву даје облик, обради се пластилином, цртањем, језиком, мимиком итд.
У новој школи и словарицу и буквар свако дете себи прави. Читање се почиње великим штампаним словима. Претходно се обрађују елементи штампаних слова: усправна црта. (|), положена ( _-), коса на лево и на десно, десни и леви полукруг (()). Ови се елементи могу претставити помоћу разних средстава. ;
Целокупном раду с децом настоји се дати природан и слободан облик. При том се ипак пази на методски поступак, али пре свега на живо доживљавање чињеница. Циљ је да се постигне заједница живота, у којој деца стварају самосталним. радом. | |
Самим учењем развија се и смисао за лепо. Свему се даје леп облик. Писмени се задаци на пр. украшавају цртежима који стоје у вези са садржином. Да би дете осетило лепоту речи и језика, читају се чланци у којима има доста украсних придева. Затим се исти састав чита без тих украсних придева, да деца осете разлику.
На крају предавач поново истиче излишност делења завичајне и културне наставе и поручује учитељима: Не гајите два. живота у вашим школама!