Učitelj

Педагошки тродневни курс 697

ђењу културе. Значајно је да данашња деца све тековине савремене културе (радио, аероплан итд.) примају као нешто што. се само по себи разуме и не знају колики су рад у то уло"жили њихови очеви и претходници.

У средства ове наставе, поред уобичајених, спадају: посета биоскопа, музеја, концерта, разних места људског рада итд. Неподељене школе требају нарочито средства која се дају деци у руке, да се ученици могу запослити за време тихог занимања. — У погледу набављања потребних средстава и у Немачкој стоји доста рђаво. Учитељи се већином морају сами постарати да их набаве. У ту сврху они се обично удружују, те стварају и набављају средства којима се служе више окол-. них школа.

Сматра се да свака школа треба да има сандук с песком (80%Х 80 цм). На једном таквом сандуку може да се запосли више ученика. Даље је потребно да школа има кафезе С птицама, које негују сами ученици, акваријум, тераријум, инсектаријум, хербаријум, школски врт. :

Пошто Хербартови ступњеви нису применљиви у новој школи, у њој се углавном ради на следећи начин. Први ступањ: Деца казују све шта знају о нечему, а учитељ то записује на табли. Други ступањ: Од изнесеног градива мора се излучити све оно што није за наставу. Трећи ступањ: У одабрано градиво треба унети ред. На табли се направе рубрике са заглављем за. сваку врсту предмета и онда се градиво сврста по тим рубрикама. На пр. у рубрику за рачун стави се све рачунско градиво које је том приликом поменуто итд. Четврти ступањ: Напослетку се целом градиву даје облик, обради се пластилином, цртањем, језиком, мимиком итд.

У новој школи и словарицу и буквар свако дете себи прави. Читање се почиње великим штампаним словима. Претходно се обрађују елементи штампаних слова: усправна црта. (|), положена ( _-), коса на лево и на десно, десни и леви полукруг (()). Ови се елементи могу претставити помоћу разних средстава. ;

Целокупном раду с децом настоји се дати природан и слободан облик. При том се ипак пази на методски поступак, али пре свега на живо доживљавање чињеница. Циљ је да се постигне заједница живота, у којој деца стварају самосталним. радом. | |

Самим учењем развија се и смисао за лепо. Свему се даје леп облик. Писмени се задаци на пр. украшавају цртежима који стоје у вези са садржином. Да би дете осетило лепоту речи и језика, читају се чланци у којима има доста украсних придева. Затим се исти састав чита без тих украсних придева, да деца осете разлику.

На крају предавач поново истиче излишност делења завичајне и културне наставе и поручује учитељима: Не гајите два. живота у вашим школама!