Učitelj

ПЕДАГОШКИ ОРГАН ЈУГОСЛОВЕНСКОГ УЧИТЕЉСКОГ УДРУЖЕЊА ОКТОБРА 19317 БЕОГРАД 12 (45) ГОД. ЕР. 2 УРЕДНИК ВУЈИЦА ПЕТКОВИЋ, УЧИТЕЉ

Проблем државно-грађанског васпитања

од Живојина С. Ђорђевића

Историјски посматрано педагошка наука сачињена је више од философских пројектовања идеалних шема и облика о васпитању омладине него од остварења која су нам као наслеђе оставили велики организатори државних заједница. Несумњиво је, да се ми данас у педагогици много више учимо од првих него од других. Платон је само најлепши пример. И при нововременим у основи измењеним погодбама друштвеног живота, могли се још недавно чути узвици: „Шта, зар нам баш утопије нису пружиле најлепше примере, најплодније потстицаје и отуд најстварније користи по васпитну науку.“

Модерна чиста педагошка истраживања повлаче се данас све више из области постављања идеалних пројеката у посматрање стварних облика школског живота, док је прво остављено широкој домени философије. Значајна је карактеристика најновије педагогике да она прати у корак школску и животну праку и из ње израста. Прве последице таквога стања огледају сеу захтевима који смерају на потпун преображај досадање наставне методе а онда и у новом схватању о настави уопште.

Педагошки свет, преко своје литературе и огледног школског рада, показао је неко изванредно интересовање за проблем „државно-грађанског образовања“ омладине, Наша стручна штампа иако се дотицала фрагментарно овог проблема није га у пуној озбиљности још претресла. Зато ћемо се ми на овом месту задржати да обележимо један оквир тога проблема, у главном по познатим Кершенштајнеровим радовима.