Učitelj

82 Живојин С. Ђорђевић

Основа проблема

Чињеница је: да оно, што наша епоха тако високо цени, а то су дарови слободе, да ти дарови, не дејствују под свима условима повољно по развитак модерне државе. Шта више, дејство је често разорно, а нарочито тамо где укупност народне масе није чвршће везана: истосмисленом културом, заједницом историјског живота, истоветношћу језика, религије, народних обичаја, истим привредним интересима или и заједничком опасношћу. Па и кад постоје све те јаке везе, чак ни тада није лако одупрети се центрифугалним силама које леже у добрима слободе модерног друштва. Слободе изазивају цепање људи У партије и групе интереса чије међусобне борбе стално одржавају државни организам у грозничавом стању.

Да би се избегла ова опасност истакнута је мисао о одрицању извесног броја добара слободе у интересу моћног јединства великог државног културног подручја. То није учињено из сентименталних и других разлога већ ради тога што је велика држава битни услов за снажно напредовање у свима областима свога живота. С пропадањем и цепањем државе цепају сем радне енергије јер се у малим државама повећава отпор услед чега слаби вредност свих енергија.

Решење у педагогији

Обезбеђење државе од центрифугалних сила, нарочито у још недовољно развијеним друштвеним срединама, може се поуздано извршити само тако ако се негативним снагама на супрот ставе позитивне. Народне масе морају бити систематски васпитане за службу државној заједници а не противу ње. Извршење тога задатка поверава се у првом реду државним просветним и школским установама. Велика је штета да важност овог васпитања омладине није још раније јасно увиђана. Државници и законодавци врло често су подложни обманама о вредности васпитног рада, поглавито ради тога, што његови ефекти нису одмах видљиви као други. Треба знати, да кад год радимо нешто у смислу духовног препорођаја људи, преко омладине, онда не смерамо на садашњицу већ на будућност. Али искуства и осведочења последњег времена разуверили су многе, те већ данас имамо у овом смеру одлично реформоване школске системе културно водећих држава. И наш закон о народним школама има, у широким