Učitelj

438 Вуј. Петковић

шим школским приликама и потребама, а и према могућности извођења такве наставе у старијим разредима код нас, тај захтев је практично примењен у наредном предавању о разним врстама осветљења, које је по програму за ТУ разред, као оглед.

ж

Децо, хоћу да видим да ли можете све да урадите што вам год кажем.

Милане, напиши на табли име и презиме! Стојане, изађи на таблу; узми сунђер и обрши што је Милан написао! Живојине, нацртај на табли човечју главу. Шта још није нацртао — Очи, уши, нос, уста. — Стеване, нацртај оба ока! Петре нацртај носи уста! Симо, нацртај оба уха! Ко вам је помагао да све то нацртате»> — Сами смо нацртали, није нам нико помагао. — Није могућно да сте сами нацртали, а да вам није нико помагао. Сад ћете видети. Завежемо Стевану очи марамом, па му кажемо да иде на таблу и да нацрта оба ока на лицу нацртане главе. Стеван иде на таблу несигурно и црта нешто кредом, да се сав разред смеје. Ето, видите да не можете сами да нацртате и да вам је малопре неко помагао. — Помагала нам је светлост. — Кад је мрак не може ништа да се ради, вели Стеван, коме су очи биле везане.

Један ученик вели: „Моја мајка је пре неки дан прала рубље, па није стигла дању да доврши. Увече је била помрчина у перионици, па је она упалила свећу и продужила рад“. — Дабоме, увече се упали свећа, ево као ова (показати парафинску свећу). Где се купују ове свећег — Код бакалина. — Од чега су; — Од парафина. — О парафину смо већ учили, он се добија при пречишћавању петролеума. Тада се добија још и бензин и вазелин. — Кад хоћемо да се послушамо свећом, шта морамо најпре да урадимо» — Мора најпре да се упали, иначе не светли. — Запалимо једно палидрвце, али га подметнемо под доњи крај свеће. Шта видите» —- Неће да се упали. — Али зато видите нешто друго, шта» Свећа се топи и капље. — Малопре је свећа била чврста, сад капље јер се угрејала. Нашта то личиг — На маст или путер или восак кад се топе. — Али свећа не гори на доњем крају, то сте сви видели. Да покушамо на другом крају да је упалимо. Шта видите на другом крају свећег — Фитиљ. — Шта бива сад, кад смо принели запаљено палидрвце горњем крају свећер — Фитиљ гори. Па добро, зашто онда људи нису узели само фитиљ, па да њега пале место свеће, да уштеде» Да видимо шта би било ако упалимо одвојен фитиљ. Палимо га. Фитиљ брзо гори и слабо светли. Шта то значи — Не може сам фитиљ да се употреби за осветљење, јер слабо светли и брзо гори. —

Угаси ову свећу. Ухвати прстима горњи крај фитиља! Шта опажаш» — Фитиљ се се лепи за прсте. — Од чега то може бити» — Ту је парафин дошао до горњег краја и лепи се за прсте. Како може парафин да се попне уз фитиљ» Сетите се како се вода пење кад мало умочимо парче шећера у воду. Где се још вода