Učitelj

Значај фантазије за васпитање и наставу 345.

одушевити за трезвеност. Педагог, дакле, треба да настоји не толико да дете омрзне грех, колико да оно заволи врлину.

Сличну вредност има за формирање дечје фантазије и култ великих људи, који се у данашњој школи не негује у довољној мери. Привлачне фигуре политичке и културне историје, њихов живот, њихова епохална дела, њихове борбе и патње за узвишене идеје високо подижу и оплемењују дечју фантазију. Осим тога на фантазију детета позитивно утичу и легендарни хероји, велики мученици појединих религија, нарочито хришћанства, који су за своја верска уверења грозне муке подносили па и умирали.

На првом месту треба посветити пажњу оним великим људима, чији је живот и рад од еминентне васпитне вредности. Такви су на пример: Христос, Буда, Сократ, Аристид, Фрања Асиски, Франклин, Кант и др.; у нашој историји: св. Сава, кнез Лазар, Карађорђе, Штросмајер и др. Упознавањем живота и дела великих људи дете ће их заволети, изабраће међу њима свој идеал и трудиће се да постане њему сличан.

У самој настави појединих предмета треба се држати начела: више у фантазији преживљавати и самостално стварати, него учити. Познато је да знање, које често са муком стичемо, у већини случајева невероватно брзо ишчезне. То долази по свој прилици отуда што се то знање само прилепило за наш дух, а није постало права својина његова. Међутим, ако се потпуно уживимо у градиво које имамо да научимо, онда га фантазија привеже чврсто за цео душевни живот и на тај начин оно ће постати права својина нашега духа, „прећи ће у нашу крв“ како се то обично каже. Ако учитељ у неком предмету наиђе на теже, нејасније партије, мора се потрудити да се деца фантазијом уживе у њих, а чим то постигне, тешкоће ће на мах нестати и оно што се деци малочас чинило као баук, постаће им разумљиво. Фантазија уноси кретање и живот у сувопарне граматичке облике, у мртве бројеве, у биљке, минерале, брда и долине и као таква она је једно од главних средстава помоћу којих се могу нејасне ствари учинити јасним, несхватљиве схватљивим.

За наставу није без важности ни то у каквој се форми пружају детету претставе које служе као материјал делатности фантазије. Као што уметничка слика чини бољи утисак када се стави у рам који јој најбоље одговара, тако ће и претставе, које чине подлогу сликама фантазије, добити морално-васпитну вредност