Učitelj

Писмено рачунање у основној школи 347

Али баш та олакшица, баш та предност, баш тај шаблон писменог рачунања претставља с једне стране велику сметњу за правилно извођење рачунске наставе у школи, а с друге стране, главни узрок што шири народни слојеви, и поред свршене основне школе, не могу и не умеју да се служе тим лакшим и бржим извођењем рачунских радњи — писменим рачунањем.

Међутим, умешност сваког писменог човека да се служи писменим рачунањем, треба да буде један од главних материјалних циљева рачунске наставе у основној школи. Јер знамо да, сваки сељак осредње интелигенције и без нарочите наставе може да нађе логично решење скоро свих рачунских задатака, које му живот поставља, а врло мало је тих, који умеју да израчунају, да изводе рачунске радње, јер је примитивно усмено рачунање ограничено у обиму малих и целих бројева и количина. Најзад, баш и да није тако, баш и да се усменим путем може све израчунати, што није сасвим искључено за прост и једноставан живот, зашто не оспособити свакога да се служи писменим рачунањем, које је и лакше и брже и поузданије.

Теориски ово питање није ни умесно, ни савремено. Оно је одавно решено и нико више и не спори потребу обучавања У писменом рачунању. Писмено рачунање се учи у свима нашим основним школама, почев од другог разреда (по програму). Али кад и поред свега тога једна огромна већина нашег народа не зна писмено рачунати, онда мора и треба: 1) да се запитамо зашто је то тако и откуда то долази и 2) да нађемо бољи и згоднији пут и начин за постизавање поузданијег и трајнијег успеха у том погледу.

Напоменули смо да главни узрок томе лежи баш у олакшици, шаблону и механизму самог писменог рачунања. Као и све што се врши механички, шаблонски, без суделовања разума и расуђивања и писмено рачунање лако ишчезне из свести, заборавља се. А чим се то деси, не може се више веровати у његову тачност и прецизност.

Али зашто се то дешава» Само зато, што се писмено рачунање у основној школи предаје механички и шаблонски, онако како се оно у самој ствари изводи. Без икаквог удубљивања у суштину писменог рачунања оно се деци предаје онако готово, како га учени људи изводе, са свима олакшицама које су математичари пронашли и у наслеђе нам оставили. Да се не би упу-