Učitelj

386 Књижевни преглед

места у школи, бар не, у народној школи. Тако наша школа упушта из руку врло моћно средство за негу завичајног култа, домољубља. Она исто тако пропушта да на згодном материјалу упозна децу са историјски великим људима и национално препородилачким догађајима. Због тога настава историје и земљописа у народној школи не даје онај принос који се од ње очекује; њен успех ни из далека не одговара учињеном напору. Излагања сухопарних генеалогија и описи институција не користе много, једино што извесно време терете памћење деце. Многобројна осведочења говоре о томе да је настава историје и земљописа у народној школи вођена искључиво уџбеницима промашена настава, тежак а готово бескористан напор. Не треба теретити дечје памћење великим бројем имена и шематских прегледа већ се потрудити да приказивање погодним начином постане дечји доживљај. Згодна причица, анегдота, биографија, жив опис догађаја и људи, народна песма, слика, импровизована сцена, екскурзија остављају често неизгладив. упечатак у детињој души. Дете живи претежно у царству конкретнога те ако се не учини конкретном грађа која му се приказује стварног успеха не може и неће бити. За овакво извођење националне наставе треба смишљено извршити прибирање потребног помоћног материјала. Свака се школа мора, дакле, постарати да прикупи и систематски уреди своју завичајно-историјску Збдрнјк наставних средстава...

Шумадија, као онај крај наше отаџбине, у коме је започета и до краја вођена борба за народно ослобођење препуна је најдрагоценијих националних вредности којима треба напајати душу наше школске омладине. Тамо има неколико народних светилишта за која треба да зна сваки грађанин Југославије и у коме правцу треба организовати ђачке екскурзије у маси. Зборник о Шумадији г. Ђорђевића са својим многобројним илустрацијама може и треба да постане разредна књига у вишим разредима осн. школе и вишој народној школи. Мако није писан за ђаке из њега ће ђаци моћи научити много лепог и корисног. Многе знамените књиге нису писане за децу него за озбиљне и одрасле људе па су људи увидели да су одличне за децу (н. пр. Робинзон Крусе). Таква је књига и зборник о Шумадији.

жЖж. Ћ.

Др. С. Ј. Хесен: Основе педагогике, увод у примењену филозофију. — С руског превео Мил. Р. Мајсторовић. — Издање Књижарнице Јер. Ј. Џелебџића, Београд 1933. Цена 50 дин.

Педагогика схваћена као примењена филозофија, постаје стожер живота и културе. Она је у тесној вези са сваком културном делатношћу. Циљеви образовања не могу бити чисто механички, споља наметнути, већ морају захтевати стално обнављање.

аде

АИ И У УН И