Učitelj

714 Књижевни преглед

Познато је да су пријемни испити донети изменама закона о средњим школама од 31 авг. 1929, а да су исти успостављени програмом Министарства просвете од 20 јула, 1931. Хтело се да се онемогући приступ многим ученицима у гимназију. У нашој стручној штампи писано је унеколико о тим мерама и њиховој излишности. Али је све то било мало. Један је колега, потстакнут више овим питањем, написао и једну мању расправу у виду критике и показао са оправданим и документованим разлозима неприродност његову.

од тог времена па до сада сви редом увиђамо да пријемни испити нису постигли општи позитивни резултат, већ су умногоме штетно деловали и на наставу основне школе. Основна школа има свој васпитни задатак који остварује програмом за основне школе. Међутим, нама учитељима је наметнут програм и о практичним испитима. Ми долазимо на прекретницу из које не знамо којим путевима да пођемо, јер се питамо шта је за нас важније, да ли програм о основним школама, или о пријемним испитима. ИМ силом прилика моРрамо да заступамо друго гледиште, иако тиме долазимо у контрадикцију с најглавнијим задацима основне наставе,

Добили смо правила за полагање пријемних испита. Сада нам ево и објашњења како да се изводе тј. с каквим материјалом треба да изиђемо с нашим ђацима који завршују основно школовање. За то оријентисање служи нам „Приправа за пријемни испит.“ Цела је књижица подељена на два дела: први, који се односи на градиво из матерњег језика, и други из рачунске наставе. Прегледаћемо оба дела.

У првом делу, на почетку, говори се о нашем језику и његовој деоби. Шта је граматикар Како се зове наш језике Најмањи делови језика» Напоменуто је да се гласови деле на „вокале“ и „консонанте“. Сматрам да су ово апстракције за децу, и да је довољно ако знају лепша и познатија имена: самогласници и сугласници, То је под чл. 1. У члану 2 говори се о врстама речи и о мењању њиховог облика, па се каже да се мењање облика код глагола у једном сталном реду зове спрезање или коњугација. У осталих речи деклинација. А речи које не мењају никако свој облик зову се заједничким именом честице или партикуле. Све су ово само апстракције за децу основне школе! У чл. 6 о ступњевима придева износи се да постоје три ступња. Ту су писци учинили грешку јер ступњева има два, а онај што они рачунају за први то је обични придев, а не ступањ придева. У чл. 7 изложене су врсте заменица и то неких 7 врста, ма да је боља подела на личне и придевне, У чл. 9 о глаголима говори се о презенту, перфекту и футуру (требало је узети само наша имена).

После врста речи унето је неколико песама народних и књижевних, а у напомени је назначено које се још песме могу узети као припрема за испите.

На реду је други део који излаже градиво из рачунске наставе.