Učitelj

Зттапа Кпј еупоз; 715

О писању бројева наводи се декадски бројни систем. А да ли је циљ писања бројева да деца знају по ком систему уче ово, или је главно да науче правилно писати бројевег Стога назив система не треба наводити и захтевати да се зна његово име. Прелази се на рачунску радњу сабирања, коју писци називају адиција. Затим: бројеви који се сабиру зову се прибројници, сабирци, суманди или аденди. Сматрам да су сви сувишни називи излишни и да би требало задржати само по један и то онај који није узет из страних речи, термина. „Одузимање или суптракција. Број од кога се одбија зове се минуенд или умањеник, број који се одузима зове се суптрахенд или умањилац, а број који се добије одузимањем зове се разлика или диференција. Знак између минуенда и суптрахенда чита се мање или минус.“ Множење или мултипликација. „Број који се множи зове се множеник или мултипликанд, а број којим се множи зове се множитељ или мултипликатор. Број који се добије множењем зове се умножак, продукт или производ. Мултипликанди и мултипликатори зову се једним именом чиниоци или фактори.“ „Из овога видимо да се продукт не мења ако фактори замене своја места.“ Дељење или дивизија. „Задани продукт зове се дељеник или дивиденд. Познати фактор зове се делилац или дивизор. Тражени фактор зове се квоцјент.“ У књижици су приказане још мере и вишеименовани бројеви у све четири рачунске радње.

Приказујући све унето градиво у овој маленој књижици имали смо жељу да учинимо једну општу напомену. Господа професори су погрешно схватили дечје душевне способности те су у градиво убацили многе апстракције тј. апстрактна имена, која се не могу одобрити нити примити. Добро је што су нам ипак учинили услугу те су нам изложили које се градиво и у ком обиму тражи највише на пријемним испитима, да исти не би били она препрека каква се у први мах учинила. Добра је страна књижице и та што су многа правила из граматике поткрепљена одговарајућим примерима, а за рачунску наставу унети практични задаци. Одбацујући грешку која је створена због терминологије, пом. књижица може да послужи наставницима [У разреда дајући им правац рада са ученицима који желе да продуже школовање у гимназији.

Ми је, са жељом да користи, препоручујемо.

Душан Теодосић

в) бтапа Кпјуеупоз!

Киш —Рјстап: Уђогоуб гестасе. Тадајо Пефсу! Котепзкећо 1932 содпе.

Мегофа једспе пазјауе тје ЂИпо, да одгеф тадајак [оса ргедтета, уеб убе да ад ршоуе 1 згедууа Како се о шеплаушје шјесан па Фјеје: да опо зуој једк хауоћ, да зе пјите ропоч, ра да оп таћзја розгапе Фо пјевоуа Ба. Једпа је рипа 1 рохпаја #58па, да 52 јемспа пазкауа и озпоупој ЗкоП рготата убе 5 тајепјаше папе; ртета !акуџ оједапји опа зе од уесе сези 1 ргедаје, ра Које опда сидо