Učitelj

О буквару и!

Хере. Таујезјсе 5 ргохога зртетато и оптаг. Опе се 5шан пекоНко софпа. 5Нке џокуепе 17 поупа 1 рјакаја зргетато, да ћ и заисој Скођкој годин оујезшто па ддоуе ћофшка сјеје Хкојаке 70отаде, а зИКе, дјесје сгеагзке гадоуе дајето дјес ај зи, да зуоје рпргозје зеозке Кисе иКгазе прта.

Кад [о зуе шКопшпо, озгапи риз! Ддоу;, а па пјита зато туатшспе +ађје 1 таре. Кагтед розгаје перпјаћап 1 ШшХап. [ бидиа да пл је рохпајо да оуако (иуић гахтеда !таде упо, упо тпого и“ пат <Ккојата 1 род скојкот годтот, хајо зат 110 оудје и Фот СјапКки, Како зе тоХе и загадпј; 1 5 исетсппа ш414 зоба уезенја 1 рпјанија ха ЂогауЦепје и пјој, ра Како (0 икгазаџапје пе ад тпого тагепјашћ згедзјауа, ргефахет оуај падп Ш да оп робша па поуе, дтикаје Те боје 1 ЦЏерсе, ртета #оте и Како роуођшт тагепјајлт ргКката 5Ккоја #11.

Мајо Сомгах

О буквару

Поглед на извођење почетне наставе читања и писања у нас и у другим земљама

Извођење прве, почетне или основне наставе из области матерњега језика није још нигде у свету довољно усавршено. У свима земљама извођење ове наставе преставља велику тешкоћу и за ученике и за учитеље, а уз то сеи успеси који се постизавају не сматрају свуда као довољни. Стога се у свима напредним земљама тежи и настојава на томе да се извођење ове наставе што више олакша и подеси тако, да се могу постизавати што већи и бољи резултати, а са што мање муке и за ученике и за учитеље. У страној педагошкој књижевности постоје многобројне и обилне студије и расправе о томе, што преставља једну врло обимну специјалну врсту педагошке литературе, а која у нас није довољно позната.

Развој метода ове наставе има и своју доста обимну историју. Она се не може изложити у оквиру једнога чланка, стога ће се овде наговестити само некоји моменти из најновијега периода ове историје.

Први буквар у нас који је био израђен на научној педагошкој основи био је буквар од Ђ. Натошевића, који је. изашао 1871 год. Он је у то време означавао један велики напредак, управо прави коренити преображај у извођењу ове наставе у нашој основној школи, према дотадашњем одвећ нерационалноме начину извођења ове наставе у нас. Он је