Učitelj

Домаћа књижевност 145

ника код нас много, већина, стручна литература на нашем језику је врло важно средство за усавршавање наше школе. Већина наставника једино преко ње могу се упознати са најновијим тековинама педагошке науке у теорији и пракси. У том погледу проф. Демарин својим делом „Матерњи језик у савременој школи“ дао је леп прилог. Њиме је дао могућности свима наставницима, а нарочито учитељима народних школа, да у обради матерњег језика упознају боље, природније и правилније путеве. Све важније моменте ове наставе проф. Демарин је осветлио најновијим резултатима и схватањима педагошких стручњака. Из садржине видимо да је у делу изложено гледиште савремене школе за најважније моменте у настави матерњег језика и то: Задатак обуке матерњег језика — Елементарна језичка настава — Принцип слободе и активности код дечијих писмених радова — Школска пракса и слободни писмени састави — Илустрирање писмених радова — Дечији дневници — Друштво подмлатка Црвеног крста и дописивање ученика — Дечији листови и часописи — Читање, лектира и реферати —- Граматика у новој школи. Говор ученика и учитеља — Важност истраживања наречја и народних особина — Школске свечаности и приредбе — Скупна настава и обука матерњег језика — Педагошко значење народне поезије — Испитивање дечије душеввности код наставе матерњег језика — Савремена језичка настава у средњој школи.

Већ из ових наслова сваки ће учитељ осетити да се овде ради збиља о суштини наставе матерњег језика. Али оно што је за наше прилике веома важно и што овој књизи даје нарочиту вредност јесте њен други, практични део. Док се у првом делу излажу принципи наставе матерњег језика у савременој школи, у другом делу има неколико практичних предавања стварно одржаних на основу тих принципа. А то је баш оно што нашим учитељима највише треба. Сви су људи по природи мање или више канзервативни и сваку новину дочекују са скептичном примедбом: лепо је то у теорији, али у пракси!... Практични део ове књиге обара ту скепсу и ставља све наставнике у положај, у коме једино од њихове добре воље зависи да ли ће покушати рад по предложеном начину. Три практична предавања су изведена у основној школи од учитеља Николе Павића и то: Пишемо ћ према т, а ч према к и ц (правопис) — Мењање именице јелен у једнини (грама"тика) — „После боја“ (обрада песме). — За средњу школу је предавање од проф. Петра Ласте: Силвије С. Крањчевић (књижевност).

Књига проф. Демарина одлично ће послужити свима који желе унапредити наставу матерњег језика у својој школи.

Цв. Ђ. Поповић

Учитељ 10