Učitelj

260 Живојин С. Ђорђевић

(8 учитељ има само један разред) дели он ученике на две групе с којима одвојено ради оне предмете у којима је запосленост већег броја ученика (више од 256) тешко надгледати. Тако на пр. учитељ П разреда који би имао да ради по нашем новом наставном плану, радио би са свима ученицима. веронауку 1 час, народни језик 9 часова, цртање и писање по 1 час; а са сваком групом засебно: рачун 5 часова, певање 1 • час и гимнастику 2 часа. Ово чини за ученике овог разреда 90 недељних часова, а за учитеље: 1+9-1—-+2 (5142) == 27 часова. Учитељу се оставља слобода да према потребама наставе прави и мења ове комбинације рада по групама.

Утврђивање листе наука и вештина (предмета) које ће се одвојено изучавати у основној школи други је врло важан посао при изради наставног плана. Много година та листа је непромењено (или с малим изменама) владало готово у свима основним школама Европе. Тек у новије време јављају се неке знатније измене под утицајем савремене педагошке мисли. Измене смерају да некорисно и непотребно распарчано градиво у много предмета групишу у мање природних целина вишег реда. Број предмета треба да буде што мањи или да их уопште нема, сви треба да се слију у једно велико образовно подручје по принципу укупне (комплексне) наставе (безалити шеттјећ!). Начелно се признаје важност овом принпипу, али се стручна мишљења још споре о границама његове спроводљивости. Тако у наставном плану за основне школе у Пруској укупна настава је предвиђена само за [ разред. Међутим неки иду и даље као што је случај са новом школском реформом у граду Бечу.

Наставни план за основне школе у Пруској

| Редни

БРЕ; ШТРЕНМЕТИ 1 | П Ш | М 1 Религија 4 4 4 2 Нем. ј. са завич. 0ч. наставом ЕЈ 9 10 п

с 3 Писање 5 2 2 2 4 Рачун – | 4 4 4. 5 Цртање Е — 2 р б Певање па 1 2, 2 Т Телесне вежбе 5 2 2 Свега МЕРА 9671 28 | 94

_ Као што се из овога плана види број засебних предмета који се уче у основној школи више није „ствар по себи јасна“