Učitelj

Наставни план и програм 269

сменост“ свакако носи у себи много више позитивизма него нови закон од 1929. Међутим, за' остварење тежњи једног у основи позитивистичког закона дат је план далеко националнији од онога који смо ми данас добили да на њему остварујемо национално идеалистички задатак народне школе. Национално према реалном у старом плану стоји у односу 48 : 26 (за позитивистичку сврху); у новом је тај однос 40 : 35 (за идеалистичку сврху). Изгледа, као да је по среди нека збрка»! Понова ћемо се дотаћи помињаног пруског плана који нису градиле национал-социјалисте већ напредна социјална демократија (1925). Присталице чистог позитивизма и материјалистичког гдеања на свет дале су план за основну школу у коме хумано (национално) стоји према реалном у односу 42:16. У малој школи уотште се не ради о томе колико ће се научити и знати, већ о томе шта ће се духовно створити од младе генерације.

5. Нови наставни план и програм о коме овде пишемо је нормални, тј. предвиђен за нормалне, редовне случајеве рада. Међутим наше школске прилике су такве да готово 50 % одељења народних школа нема срећу да ради под нармалним условима већ специјалним. Плански и програмски проблем специјалних погодаба школскога рада за нас је још важнији него нормални, и тежи за решење. Међутим томе проблему посвећена је само једна напомена (испод текста плана): „Према потреби моћи ће се на предлог Банских управа извршити редукција наставних часова и градива“. Резултате ове напомене видећемо 1 септембра 1984 кад треба да ступе на снагу наставни планови и пограми за нормалне и специјалне услове рада. По нашем мишљењу заједно с нормалним н. планом и програмом требало је дати и специјалне чији број није неисцрпљив као што смо у почетку рекли. Одлука да се за доношење специјалних планова пропише неки нарочити поступак друкчији од нормалног нема ослонца у закону.

Шта је са приправним разредима» Зар ће они и даље остати без икаквих одређења и упута за рад»

Школе и одељења народних мањина нови план и програм не познаје, оне за њега као и да не постоје. Кад закону 5 45 каже, да ове школе имају план и програм „исти“ као и остале, то значи да се неће давати неки други, нарочити, већ ће у тај „исти“ ући све оно што ове школе у целини државних школа чини нарочитом индивидуалношћу.

Наше примедбе на нови план можемо свести овако:

1. Нови наставни план није у духу школског закона јер је потпуно реалистичан док је закон националан .

2. Тај план предвиђа много предмета по чему је несавре-

мен. (Има 11 одн. 14 предмета, док н. план од 1904 има свега 9 предмета).