Učitelj

312 Цвешко Ђ. Поповић

Кад су деца схватила и добро утврдила шта је реч и по чему се она разликује од збиљског објекта и његове слике, прелазимо на појимање гласа као нечег самосталног. Изнећемо начин како почињемо тај рад.

Децо, ви већ одавно идете у школу и ми смо се до сада о много чему разговарали. Ко ће да нам каже, 0 којим смо животињама говорили» — Лепо. Пера је казао да смо говорили ио гуски. Ко зна да каже каква је то гуска кад ја само кажем гускаг — (То је реч гуска). — По чему знате да је то рече — Ко зна да нам каже још неку реч» — Још неку! — Добро је. То сте лепо научили.

Циљ — Е, сад пазите! Овога часа учићемо шта се још само чује, а није реч. — Шта ћемо сада учити» — Ти! — Ти! —

Ново градиво — Ко се сећа, шта оно ради гуска кад јој дирамо гушчиће» — (Опружи врат, трчи за нама и шиче). — Шта онда чујемо» — (Ссс — Ако су деца раније научила да кажу:

мо

Чује се глас ссс, и сада ће тако одговорити). — Тако је. Чује се

У

ссс (Наставник изговара правилно и отегнуто). — Затворите сви ==

очи! — (Кад деца зажмуре, наставник изговара гласно ссс). Отворите очи! Шта сам ја радио док сте ви жмурили2 — А како

~

—=знате да сам изговорио ссср — (Чули смо). А кад ја кажем ссс, ~

можете ли ви то ссс да видитер — А можете ли га ухватити» Него шта можете» — (Можемо само да га чујемо). — Па кад га можемо само да чујемо, да ли је то реч» — (Неко одговара јесте, неко није). — Да видимо ко има право. Ја ћу вам помоћи. Сетите

~

се шта показује реч, па онда добро размислите, да ли је ссс реч. — (Одмах се јавља више ученика, а неки ће можда и гласно ви-

о

кати: није, није). — Ко ће да кажег — А зашто ссс није реч» —

(Јер не показује ни име лица, ни животиње, ни биљке, ни ствари.

Ово непотпуно обележје речи деца су раније научила). — Врло и |

добро. Ко ће још једном да каже, зашто ссес није реч» — Е, па кад није реч, шта јег — (Ако смо раније у почетној стварној и језичној настави радили као што смо у почетку навели, деца ће одмах на ово питање одговорити: То је глас ссс. У/противном ми ћемо им сада рећи да је то један глас). — /

ит = — Ко ће да каже шта је ссср — Кажите сви глас ссс! Још једном! — Који се глас чује кад гуска брани гушчиће» —

Тражити потпун одговор). —

— Ко се сећа да ли смо ми раније још неки глас заједно. изговарали (Питамо, ако смо тако радили). — Не сећате се» То је било кад смо се разговарали о оној малој а врло корисној

МЕ

животињи. — (Деца се присећају пчеле и зује 333). — Ето, сетили сте се. Ко ће да каже шта чујемо кад пчела лети близу нас» —

(Чује се 333). та је кор (лав 533). — По чему знаш да је