Učitelj

Појимање гласа 313:

_ глас, а није реч — Хајде сви да изговоримо глас 333! — Још једном. Добро. Колико сад гласова знамо — Који су то гласови» —

Да ли смо раније још неки глас заједно изговарали > (Ако јесмо обрадићемо га као и горња два, а ако нисмо, јер можда није било прилике, можемо продужити рад као што следи). — Слушајте. Сад ћемо научити још један глас. Шта ће бити са лишћем на дрвећу после неколико данаг — (Опашће). — А хоће ли остати зеленог – (Пожути ће и осушиће се). — Где ће таквог сувог лишћа бити највише» (У шуми, воћњаку, парку итд.). Да ли је неко од вас слушао шта се чује кад ветар котрља суво

МА вуне =“

лишће» — Дабоме. Чује се пиши. Шта је тог — Који се глас чује

кад суво лишће шуштир Кажите га сви! — Још једном! Утврђивање. — Хајде сад да сви поновимо. Који се глас чује кад гуска шичег _- _ __љ на узела _____ код ИЕ и шушти суво лишће» — Кажите сви глас ссс! — — — глас 333! — — — пшииш! — Ко ће сад да каже о чему смо данас учили» — (О гласовима). Колико смо гласова научили» — Који су то гласови — — — Врло добро. А сад добро да пазите. Смислите

сваки по неку реч коју кад изговоримо морамо прво рећи глас

> У ~

сес! — Кажи ти! Ето, он је врло добро смислио: сссто. Кад ту реч У

изговоримо прво кажемо ссс, па онда оно остало. Ево, слушајте:

~

сесто. — Да ли је још неко смислио реч која почиње гласом ссс» — (Деца наводе разне речи, а ако неко погреши ми његову реч изговоримо отегнуто, да може лако уочити у чему је погрешио). — На сличан начин поступати са изналажењем речи које почињу гласом зи ш. —

За први час оволико је довољно. Ако је још времена претекло, нека деца на својим таблицама цртају гушчиће и гуску која јури дете. Кад буду готови кажемо: Покажите сви прстом гуску коју сте нацртали и изговорите глас који се чује кад она јури

дете. — Сад нацртајте пчелу како лети! — Покажите пчелу и. изговорите глас који чујемо кад лети близу нас. — А сад нацртајте дрво и испод њега много сувог лишћа. — Јесте ли готови»

— Покажите лишће и изговорите глас који чујемо кад га ветар. ковитла. — —

Следећих дана на сличан начин методом природног гласа: обрадити све самогласнике, а од сугласника још р, п, ж (остале сугласнике обрадићемо помоћу нормалне речи), и то највише по три гласа за један час. На пример идућег часа можемо узети гласове у, о, р. Обрада ће бити иста као и код гласова с, 3, ш. Опет ћемо при крају тражити само оне речи које почињу са заданим гласом. Затим ћемо један час употребити за утврђивање пређених шест гласова. Већи део времена нека деца траже речи са почетним гласовима, а покушаћемо и са изналажењем речи у којима је задани глас на крају. Код треће групе гласова (на пр.: е, и, п) деца изналазе обе врсте речи. Опет један час посветимо»