Učitelj

370

био природни прелаз. Он је у нас први завео популарна предавања из области природних наука и технологије у Прашкој недељној допунској школи и у покрајини. У 1839 г. са незнатним новчаним средствима, али са великом вером у своју снагу, он је предузео организовање прве наше више народне школе, назване »Будеч“ (Видес) и одређене у исто време за васпитање народних учитеља, угледних занатлија и васпитачица за основно образовање, за матере и домаћице. На жалост, ово предузеће почело да ради на широким основама и без сигурних материјалних средстава, брзо се срушило. У 1848 г. Амерлинг је предао школској секцији Народног комитета до ситница разрађен пројекат народних школа, које се састоје из материнских школа, приправних школа (нижи разреди основних школа) и предметних (виших основних школа) за децу од 12 до 15 година. Због учешћа на словенском конгресу био је од владе бачен у тамницу; доцније је био директор прве чешке „главне“ школе у Прагу, коју је он назвао старим именом „Будеч“. Ту је он двадесет година предавао педагогику и природне науке, издавао литературу за народ и прва наша наставна средства („Животиње у сликама“, „Биљке у сликама“, „Тридесет занатских радионица“ итд.) и организовао са наставницима позната „Будечка саветовања“. У 1871 он је основао први чешки институт за девојке (доцније „Ернестин у Храдчанима), у коме је вршио огледе са својим системом, који је. подељен на четири васпитна циклуса (школа „прва“ за децу од 1 до 7 година, школа „недељна“, за другу седмогодишњицу, школа у„месечна“ за омладину од 15—21 г. и школа „годишња“ за људе до 28 година). МИ ово предузеће, које је, нема сумње, тежило да на интересантан и оригиналан начин обнови идеје Коменскога, није дуго трајало. Под утицајем Амерлинга у нас се отварају у Прагу и унутрашњости прве школе повишеног типа за образовање жена у народном духу.

В!асозгапје једпе љепије пе хауј5ј (опко 04 пјепог рпгтодпог Боразуа, КкоПКко оа !ејезпог 7агау1ја, Физеупе зпаге 1 угедпосе пјепог згапоутуа. МА Ва ал

Рагпе Та[о зуоје, јег опо је ћгат дићи! Арозкој Рлахје

15Ппа адејије ргаусе Као ! зуеНозг. ВогаКпезхеу1с Кплве зи Маадт, ап рохпан рпјаге!ј:. зоКга! гпап парате! — пе хпасј хпан. Мопгепј Рипа гауа идег — ргагап уа5 зид! Моптгепј

Уепк је соуек иуек о Као типја; озган зи га Џиа! секаћ Као гопуо, да 5; хапт 1 зап! ртапиП, Тота а „Кеа ај