Učitelj

374 Драг. Н. Јанковић

д) Умесно је избегавање сваког смањивања школског материјала, које би неповољно утицало на наставу;

ђ) Бројно стање ђака у разреду не би смело да се повећава толико да смањи вредност настави или доводи у питање дечје здравље;

е) Функција школског надзора, од кога донекле зависи вредност наставе, има да се одржи у таквом стању да његова ефикасност остане довољна.

(ВшПенп ди Вигеац штегпаНопаје 4'Едисаноп). В. Ш.

ШКОЛСКА РЕФОРМА

Поводом новог наставног плана и програма за основне школе

— од Драг. Н. Јанковића —

Према распису Господина Министра просвете Срески школски надзорник наредио је да се нози Наставни план и програм за основне школе О. н. бр. 48491/38 год. примени у току школске 1933/34 год. и у нашој школи и да се о томе поднесе реферат.

У самом почетку, пре но што пређемо на разматрање самога наставног плана и програма, слободан сам ставити следеће примедбе: 1) Веома је незгодно што наређење о примени новог наставног плана и програма није издато раније, на време, пре почетка школске године, те да би се рад по новом наставном плану и програму почео од самог почетка школске године. Тек на тај начин, наставницима би се омогућило да потпуно одговоре својој дужности експериментатора и референата. Ако се хоће да испита ваљаност једног наставног плана и програма потребно је времена. Програм је прописан за целу, а не само за половину школске године. Ја сам, међутим, с применом новог наставног плана и програма отпочео тек 10-1-1934 године.

2) За испитивање ваљаности једног наставног плана и програма, нарочито ако овај има претензије да у историји школе претставља један нов датум, потребно је време, и то не само од једне већ од четири године. Наставник би морао да рад по новом наставном програму почне од првог разреда, и да по истом плану и програму и на исти начин с истом децом ради кроз четири године. Тек на тај начин могао би се стварно видети резултат, који се постиже кад се ради по новом наставном плану и програму; а резултат је оно што је и најглавније, што нас код овога подухвата, посла једино и интересује и на основу чега се једино правилно може и закључити да ли је нови наставни план и програм бољи од ранијих.