Učitelj

376 Драг. Н. Јанковић

Ни ја сам нисам ни од кога добио никаквих упутстава, никаквих директива, којих бих се имао да придржавам при примени новог наставног плана и програма и реферисању о томе. И зато ми се мислим, неће узети за зло што пишем, можда, и оно што се од мене не тражи, а не пишем, можда, о ономе што се од мене очекује.

1) Да ли је нови наставни план и програм бољи од оних по којима се до сада радило у основној школи»

2) Да ли је нови наставни план и програм заиста такав да омогућује остварење нове школе»

3) Ако не омогућује остварање неке нове школе, да ли се бар нови план и програм без тешкоћа може реализовати, с обзиром на данашње прилике и околностир

4) С обзиром на све констатације: какав треба да буде наставни план и програм за основне школе и шта би све ваљало учинити, па да би се, не само тај наставни план и програм реализовао, већ остварио и сам задатак основне школе, као васпитне установе, а тим самим и уистини остворила заиста нова и то чисто Југословенска народна основа школар

1

Ако се, ма и летимично, упореде стари и нови наставни план и програм, долази се до закључка да су то, и по облику и по суштини својој, два рођена брата, две варијанте једне исте ствари. А када се то констатује онда остаје још само да утврдимо да ли је ово „мало друкчије“ тако „друкчије“ да се због тога нови наставни план и програм може сматрати бољим од старога, или је обрнут случај, односно да ли је то „друкчије“ друкчије у позитивном или је друкчије у негативном смислу.

На први поглед нови наставни план и програм, нарочито онај за Ш разред, изгледа човеку као бољи и лакши. Оваквом утиску човек се чак не може ни отети ако случајно обрати пажњу само на историско и земљописно градиво и ако само површно размисли о томе. Но, ако се има мало шири поглед на питање наставног плана и програма, мора се доћи до закључка да то моментано летимично запажање није тачно и да се тај први утисак мора апсолутно коригирати чаки у погледу обима градива. Нарочито је овакав закључак неминован, ако се наставни план и и програм почне и практично примењивати.

Истина је да нови наставни план и програм није гори од старог, али је тако исто истина да није, богзна колико, ни бољи. Особито се мора нагласити и подвући да и нови наставни план и програм има све одлике и све мане, које карактеришу и све раније наставне планове и програме; и да као такав, ни овај нови наставни план и програм не може изазвати неку револуцију у настави и стварање неке нове, радне, активне школе, како се на пр. нада г. Сима Јеврић.)

1) Сима Јеврић: „Најновији наставни план и програм за основ. школе.“