Učitelj, Jan 01, 1935, page 56

376 Драг. Н. Јанковић

Ни ја сам нисам ни од кога добио никаквих упутстава, никаквих директива, којих бих се имао да придржавам при примени новог наставног плана и програма и реферисању о томе. И зато ми се мислим, неће узети за зло што пишем, можда, и оно што се од мене не тражи, а не пишем, можда, о ономе што се од мене очекује.

1) Да ли је нови наставни план и програм бољи од оних по којима се до сада радило у основној школи»

2) Да ли је нови наставни план и програм заиста такав да омогућује остварење нове школе»

3) Ако не омогућује остварање неке нове школе, да ли се бар нови план и програм без тешкоћа може реализовати, с обзиром на данашње прилике и околностир

4) С обзиром на све констатације: какав треба да буде наставни план и програм за основне школе и шта би све ваљало учинити, па да би се, не само тај наставни план и програм реализовао, већ остварио и сам задатак основне школе, као васпитне установе, а тим самим и уистини остворила заиста нова и то чисто Југословенска народна основа школар

1

Ако се, ма и летимично, упореде стари и нови наставни план и програм, долази се до закључка да су то, и по облику и по суштини својој, два рођена брата, две варијанте једне исте ствари. А када се то констатује онда остаје још само да утврдимо да ли је ово „мало друкчије“ тако „друкчије“ да се због тога нови наставни план и програм може сматрати бољим од старога, или је обрнут случај, односно да ли је то „друкчије“ друкчије у позитивном или је друкчије у негативном смислу.

На први поглед нови наставни план и програм, нарочито онај за Ш разред, изгледа човеку као бољи и лакши. Оваквом утиску човек се чак не може ни отети ако случајно обрати пажњу само на историско и земљописно градиво и ако само површно размисли о томе. Но, ако се има мало шири поглед на питање наставног плана и програма, мора се доћи до закључка да то моментано летимично запажање није тачно и да се тај први утисак мора апсолутно коригирати чаки у погледу обима градива. Нарочито је овакав закључак неминован, ако се наставни план и и програм почне и практично примењивати.

Истина је да нови наставни план и програм није гори од старог, али је тако исто истина да није, богзна колико, ни бољи. Особито се мора нагласити и подвући да и нови наставни план и програм има све одлике и све мане, које карактеришу и све раније наставне планове и програме; и да као такав, ни овај нови наставни план и програм не може изазвати неку револуцију у настави и стварање неке нове, радне, активне школе, како се на пр. нада г. Сима Јеврић.)

1) Сима Јеврић: „Најновији наставни план и програм за основ. школе.“