Učitelj

588 П. М. Ивановски

(За време батинања), поремећајем у мокрењу и вршењу нужде. При томе, на пример, акт сисања у почетку има циљ само узимање хране, а доцније се сисање производи да би се добило наслађивање. Акт мокрења и вршења нужде у почетку има природну целисходну функцију, а затим се врши одвајање и деца га врше ради уживања. То наслађивање се јавља врло често у сну и тада се врши ноћно мокрење. Отуда ноћна мокрења у извесним случајевима играју улогу полног наслађивања.

Како пак квалификовати поменуте форме сексуалног владања деце» Фројд одговара на то овако: „Ми називамо сексуалне појаве изопаченим нарочито у оним случајевима кад у њима отсуствују циљ продужења и врсше има само као независан и самосталан циљ да се добију уживања“. Због тога „ако у детета уопште постоји сексуални живот, он по правилу мора носити карактер изопачености, због тога што, осим малог броја нејасних знакова, код детета не постоји ништа од онога што претвара сексуалност у функцију продужења врсте“. Осим тога, дечја сексуалност је аутоеротична, упућена на саму себе, с добијањем наслађивања у процесу сисања својих усана итд.

То траје до онога стадијума развитка, у коме полни апарат, како полне жлезде тако и спољашњи полни органи, потпуно: сазрева. С овим последњим стадиумом, по Фројду, мора се извршити дубоки сексуални преображај у владању подмлатка. „Са. наступањем полне зрелости — каже Фројд — врше се промене. које се састоје у преображају инфантилног сексуалног живота у његове завршне нормалне форме. Сексуални нагон до тада је био: по преимућству аутоеротичан, сада он налази сексуални објект“. У овом периоду „све ерогене зоне потчињавају се примату гениталних зона“. Сексуални нагон почиње сада служити функцији продужења врсте. Да би се тај преображај извршио, неопходно: је при томе процесу узети у обзир првобитну диспозицију и све особености инстинкта“. Силом разних околности тај преображај. инфантилне сексуалности у нормалну, некада се не може да изврши и тада се добија личност с изопаченим полним владањем.

По дужем искоришћавању надражавања ерогене зоне могу и у дечјим годинама образовати навике за одређену форму наслађивања, развити тако рећи укус према њој, а потребан преображај у доба полног сазревања може се и не извршити. Формира се патолошка настраност у полном владању човека услед чега се он задржава у развитку, и на тај начин фиксира, учвршћује изопаченост. „Свако ненормално и штетно нарушавање полног живота може се с пуним правом посматрати и испитивати као застој у развитку“ (Фројд). Сваки родитељ и педагог мора узети у обзир то стање, да се не би формирала личност непотпуна у полном погледу, која се може безусловно испољити и као личност без потпуне социјалне вредности, која је способна и готова да ступи у колизију са друштвом, да нарушава ред итд.

Савремена психопатологија је утврдила врло велики број форми и разних видова таквих аномалија које преображавају