Učitelj

:592 П. М. Ивановски

Б. Раздражитељи који физички буде полну сферу деце:

1) Недовољно проспавана ноћ (сан) од чега наступа слаб-„љење организма уопште и нервног система напосе. Ово последње стање изазива буђење полне сфере.

2) Хигијенски неразумно храњење, које се састоји како у нерационалном узимању хране у току дана (претоварење же-луца, сувишно узимање течности, претовареност непосредно пред спавање), тако и у нерационалном избору хранљивих про„дуката (злоупотреба месне хране, узимање алкохолних пића и „др. и уживање чаја, кафе, горких материја, бибера и др.)

3) Ношење одела нерационално сашивеног, које стешњава полне органе и доводи их до ерекције.

4) Нехигијенско одржавање тела —- нечистоћа коже која изазива различите болести као свраб, чешање, нарочито у области ерогених зона и чупав покривач.

5) Нечисто одржавање постеље: буве које изазивају чешање "тела. Непотребна мекоћа постеље.

6) Дуго седење и занимање у школи у току 4—5 часова.

Сумирајући све изнето, потребно је учинити следеће закључке :

1. Сва средства физичког васпитања, која имају задатак да „осигурају деци хигијенски целисходно узимање хране, ваздуха, сунчане светлости, воде и сна врше оздрављење средине и чисте је од оних физичких разражитеља под чијим се утицајем изазива дечја сексуалност.

2) Сва средства физичког васпитања помоћу којих деца развијају свој сенсорно-моторни апарат и стичу навике у покре"тима уопште, а у природним покретима нарочито (покретне игре, спортске забаве, свирање, испитивачка и радна делатност), претстављају у рукама педагога и врло драгоцена средства која су•блимирају полну активност деце.

3. Сва средства помоћу којих се изазива стваралачка актив"ност уопште, а уметничко стваралаштво напосе, друштвена де„латност у различитим њеним манифестацијама — једном речи све што васпитава интелект — формира владање етички, у прав'ном погледу и уметнички и претставља у рукама педагога врло драгоцено средство које сублимира полну активност деце.

Полазећи од тога, неопходно је нагласити да су у полном васпитању и образовању у могућности да продуктивно делају не само породица, већ и школа, дечја игралишта, дечји клубови и разни кружоци младежи, друштвене организације деце, дечака и младића. На крају резултати, који се од њих желе и очекују у делу полног васпитања и образовања, оствариће се само у томе „случају ако њихова васпитачка делатност буде конструисана на

"напред истакнутим педагошким основама. С руског Рад. В. Теодосић