Učitelj

Лафоншен и цврчак П 607

На крају овог чланка хоћемо још својим читаоцима да напоменемо, да њиме не мислимо омаловажавати или и измењивати дивну Лафонтенову басну „Цврчак и мрав“. Не, она се, оваква каква је, има и даље причати нашој деци по школама. Само правда захтева да после прочитања саме басне треба наставник ученицима да напомене и то, да је у њој Лафонтен, са непознавања цврчкова живота и исхране а ради своје сврхе, погрешно претставио цврчка. Јер су доцније природњаци, а нарочито Ј. Х. Фабр, утврдили о цврчку праву истину онакву какву смо ми по Фабру малочас изложили.

Али исто тако ограђујемо се и у погледу мрава и велимо да нашим чланком нисмо хтели сасвим омаловажати ни мрава, свакоме већ познатог са његове велике вредноће, на коју се указује чак и у Светом Писму. Не, јер је малени мрав одиста врло згодан за извесне поуке и маторима а некмоли деци. Ко је макар мало посматрао живот и рад малених мрава, могао се лако уверити како се и маленим али уједињеним снагама и сложним напорима. могу постићи, па заиста и постижу велики резултати. А да и не помињемо како су мрави у истини заслужни сваког дивљења у погледу многих својих додуше углавном инстинктивних али веома. целисходних поступака.

Ипак, напоменућемо овде и то, да ни мрави не спремају зимницу, ше да је једу зимшџ, јер зими они падају у дубоки т. зв. зимњи сан, и разуме се тада не једу ништа. А што их преко целог лета врло често сусрећемо како у своје мравињаке одиста вуку разну храну, било појединце било више њих заједно, — то они ову тада носе за оне мравље јединке које су остале у мравињаку. А сем тога она им свима служи за јело и у случајима већих летњих киша и бура, када подуже не могу да изађу из мравињака по своју храну.

Диспозиција предавања о живошињи:

1. Општи изглед: 1) Име и пол 2) рад. А) Како се о себи стара: а) храна и прибор за заштиту; чулни органи; прибор за рад; прибор за храњење: уста, зуби и др.; како се понаша према човеку. 6) Заштшта: одбранбена, нападна, бекство и др. Станиште: да ли је стално или не, мимикрија. Б) Старање о младунцима: а) Младунце рађа живе или из јаја; 6) Развиће по стадиумима: начин живота на сваком стадијуму, храњење у сваком стадиуму. у Како живи у води пи штити се: 1) Живот јединке; 2) Друштвени живот. Карактеристика тога живота, нарочито да ли је штетан или користан с обзиром на човека.