Učitelj

О пројекту Правилника за полагање практ. учиш. испита — 579

вежбаонице), в) из оцењивачког одбора за практичне радове (учитељи вежбаонице: сваки за рад у свом разреду, наставник педагошке групе предмета и учитељ предмета који се полажу у практичном раду), с) из испитивачког одбора (директор учитељска школе или његов заменик као претседник, срески школски над. зорник за школску администрацију и одредбе закона о народним школама, наставници: педагошке групе предмета, народног језика са књижевношћу, народне историје, земљописа, природних наука и математике).

Јасно је да се овом изменом у саставу комисије иде за тим да се испиту ограничи досадањи теоријски карактер и да се више пружи могућности за правилно оцењивање кандидатове практичне спреме и диспозиције. То је врло оправдан захтев. Тачно је, да се садашњим правилником даје предност теоријској спреми кандидата, јер су оцене из теоријских предмета увек имале превагу над оном из практичног рада и јер се тешко жртвовао један кандидат теоријски врло спреман, иако се на практичном делу испита показао као слаб практичар. Обрнути случајеви, разуме се, много су чешћи, јер често практична способност једног теориски неспремног кандидата није ни могла доћи до израза, јер се такав кандидат није ни пуштао на практични део испита. Комисије често у овом последњем случају раде компромисно, што ипак, у највише случајева, иде на штету кандидата. Овим одредбама у пројекту ја бих предложио ове измене: а) у састав оцењивачког одбора за писмени испит улази, место учитеља вежбаонице, срески школски надзорник поред осталих и в) у састав оцењивачког одбора за практичан рад улази, поред учитеља вежбаонице, још и срески школски надзорник. Сматрам да је ово потребно из више разлога. Пре свега због уношења одредбе у пројекат по којој кандидати могу полагати испит по свима нашим учитељским школама. Треба имати на уму да је квалитет наших учитеља по градовима разноврстан, поготову у данашње доба, када се места у градовима добијају, не на основу квалификација о спреми и способности, него најчешће, ако не и редовно, по личним везама. Ван сваке је сумње да срески школски надзорници имају и више теоријске спреме, ширег и јачег стручног образовања и веће личне вредности уопште, а да су уз то и одлични практичари, поготову у данашње време, када се њихова спрема проширује свестранијим и дубљим студијама на Вишој педагошкој школи. Најзад, сигурно је да надзорници познају често рад кандидата у самој њиховој школи, а напослетку, они су најбоље обавештени о просечним практичним способностима младих учитеља уошште, те би се тако, уласком среског школског надзорника у састав оцењивачких одбора и за писмени и за практични испит, дошло до стварних обавештења о практичном раду појединих кандидата на селу што се то сада сазнаје једино из надзорникових оцена кандидатовог рада, што је такође релативне јасности, и што се овим, а то је важније, ипак донекле може. узети, просечно, тачно мерило у оцењивању.

37%