Učitelj

штава истог доба, нити код истог друштва у разним добима, јер су културе и цивилизације тих друштава, које дају садржину васпитању, различите, а различита су и друштвена стремљења која

требан дужи период времена за васпитање културних народа, док је тај период много краћи код примитивних народа. У примитивном друштву васпитање се врши више по инстинктима (игре и имитације), чије зачетке налазимо већ код виших животиња. Али уколико се друштво развија и културно уздиже, инстинкт се све

кад се у току друштвеног развитка извршила друштвена подела рада, тада су се у друштву нагомилала многа културна добра, која дете није могло више стећи имитацијом и непосредним учешћем У друштвеном раду, а није их могло ни сва стећи, већ се морао вршити известан избор и давати деци само оно што је главно и опште. Тај посао се морао поверавати нарочитим личностима, а потом су у ту сврху основане и посебне установе — школе. Школе су, дакле, поникле из нужне друштвене потребе да се омладини систематски допуни знање какво није могла стећи у самом друштвеном раду, јер је рад био ин разноврстан и многобројан, а без оног општег знања она не би могла успешно вршити друштвене послове. Истина школе су, У почетку биле установе појединих сталежа, па су оне и организоване према потребама сталежа који их је оснивао. Али у колико се друштво развијало и демократиЗирало, школе су све више прелазиле У државне руке, те се у њима све јаче одржавале потребе и захтеви свих класа једног друштва организованог у државу. Но да ли ће те школе одговарати потребама свих друштвених слојева зависи од тога, да ли је спољашња и унутрашња организација школе еволуирала и прилагођавала се друштвеном развитку. Јер ми смо напред видели, како се васпитни циљеви, па самим тим и садржина васпитања, мењају упоредо са променама друштва, па и школа као васпитна установа мора следовати тим променама. Ако то није случај, онда наступа криза школе и васпитања. Та криза се испољава у неслагању резултата школског васпитања са потребама и тежњама већег дела самог друштва. — Данас пак многе појаве у свету указују