Učitelj

293

ни ин мини описиван.

и слободног рада“ од Зоре Пуљевић, и „Вођење наставе у групнонаставном поступку више групе“ од Вили Шнајдера; осим тога реферати задњих година садржавају низ прилога који ово „вођење наставе“ на основу тачних протоколарних података описују и утврђени поступак излажу, разуме се слично као у делу „Вођење наставе“.

ТУ. Али, да би се уопште задовољили захтеви под Пи Ш. било је потребно прво испитати како да се групишу ученици у школи. То је значило темељно испитати „разред“ што смо га примили. То смо извршили још у Лихтварковој школи на тај начин, што смо одлучили, да ученике из најнижег разреда који су преведени у старији разред, дакле ученике после прве школске године, не запостављамо читаве три године, него да их три године унапредимо као разредну заједницу и дозволимо да се саживе један с другим. У школи при универзитету у Јени могао сам у оквиру народне школе још слободније да предузмем и испитам који се ученици најбоље слажу (2 изаттепраззеп), како се ученици социјализирају итд. При том се указала потреба, да се у десетогодишњој народној школи створе не годишњи разреди него четири „групе“ и то тако да у најнижој групи буде 1—83. школска година, у средњој групи 4.—6. шк. г., у вишој групи (6.)—8. шк. г., у групи младежи (8.)—10. школска година и то независно од свију превођења и премештаја у старом смислу. Ове групе живе у својим „одомаћеним учионицама“ (»зсћшћуоћизђеп«) а све групе заједно сачињавају са родитељима „школску општину“. У једној таквој истински животној школској општини ушле су поново у употребу целокупне форме образовања, како су развијене у животу човечанства: игра, забава, рад и свечаност, тако да су у таквој школи дати најбољи услови за једну животну заједницу која сама себе васпитава.

Превео с рукописа Константин Грубачић

БРАНИСЛАВ ВЕЉАНОВИЋ:

· Прилог психологији младићских група на селу"

На селу се често могу запазити групе младића који имају исто схватање живота, и међу којима постоје односи поверења. Младићи једне групе обично иступају заједно на саборима и другим скуповима. Заједнички се бране од противника, заједнички бирају и измишљају начине на које ће придобити девојке. У свим животним згодама и незгодама врши се скупно саветовање и, како већина одлучи, онако се и поступа. Могло би се рећи да ове младићске групе на селу претстављају донекле заједнице, које каткад имају и васпитни карактер. Воћство се не бира, већ „власт“

1) Испитивања су вршена у крају око Јужне Мораве, северно од Ниша.