Učitelj

474 ____________________________-

САВРЕМЕНИ ПСИХОЛОШКО - ПЕДАГОШКИ ПОГЛЕДИ Д-р ВАЦЛАВ ПШИХОДА — ПРАГ;

Орггнизацијска реформа Чехословачких школа

Аутор, доцент педагогике на Карловом универзитету у Прагу, творац школске реформе у братској Чехословачкој, њен вођа, неуморни пропагатор и бранилац, био је тако љубазан да напише овај чланак специјално за „Учитељ“ па му за то искрено благодаримо. О животу и раду Д-ра Пшиходе донећемо у једном од наредних бројева исцрпну и документовану студију у рубрици „Савремени словенски педагози“.

Уредништво

У европској се педагогици скоро сасвим потцењује проблем школске организације. Полази се са гледишта да је васпитање интиман процес, од човека к човеку. За опасно се сматра све што би могло механизирати тај однос. Али нарочито се гледају сметње за хуманистички карактер школског васпитања у организацијској интервенцији која се у својој правој суштини тиче колектива, а не појединаца. Нарочито у Немачкој пре 1932 год. јављала су се страховања од организацијских реформи којима се пребацивало да имају више „површински“ карактер и не задиру дубље у школски живот, а и кад то чине, онда је тај утицај само негативан.

Али чим се отресемо површног хуманизма и коракнемо према самим основима културне и политичке улоге школе, потпуно се мења перспектива школске организације. Чим се школској организацији даје социјални циљ, тј. омогућити за сву децу што боље васпитање, указује нам се проблем организације школе као најважнији проблем модерног школства уопште. Наставни и васпитни проблеми добијају своје дубље важење тек кроз такве измене у школској организацији које омогућавају извођење социјалне правде у образовању.

Какво, дакле, чудо да се највећа идеја хуманистичког педагога Јана Амоса Коменског односи баш на организацију образовања2г Циљ васпитања код Коменског беше да „сви људи буду људима“. А по његовом мишљењу може се тај циљ да постигне само таквим образовањем да „ови све уче“. На крају своје чешке Дидактике опомиње он племство врло енергично да подижу школе за сву децу. Он је хтео школе за богате и сиромашне, за дечаке

Д-р В. ПШИХОДА