Učitelj

Ки ве А

при коме се дају механички одговори, постаје све мање осетљива и тупља, и тако се наставом долази до нежељених резултата, Ради стицања знања, некад су цела предавања састављена из самих речи — питања и одговора, која стоје супротно стварном стицању знања, које се добија као плод самосталног, слободног и економичног рада ученика.

И са социјалног гледишта у наставном раду мора се економисати са снагама ученика, јер је свако дете и социјално-национална јединка, која се рационалним путем мора довести до изражаја у националној заједници, у којој се према друштвеном принципу економије и продуктивности у раду, и сама имају држати тога правила, ради прогреса заједнице и прогреса личног.

Ма да је дете центар целокупне наставе и од његове активности полази сваки рад, ипак је од пресудне важности улога наставника при извођењу наставе. Он је у радној заједници организатор рада, који даје правац, да се не би узалудно ишло странпутицама. Он отклања сметње, потстиче, даје објашњења и изазива дечја питања и одговара на њих појачавајући активитет у раду. Наставник треба да створи и услове за слободну саморадњу, а нарочито за важне доживљаје; да при ученичкој саморадњи упућује на најкраће путеве у раду, економишући са ученичком енергијом, временом и материјалом. Од спреме наставникове и његових практичних способности за извођење наставе, зависе и резултати у стицању знања и општи дечји развитак, који се заснива на дечјој психофизичкој природи, а изводи на принципу рада.

(Свршиће се)

_ РЕФОРМНИ ПОКРЕТ У НАС МИЛОРАД Ж. ПАВЛОВИЋ :

Реформа наше народне просвете

МЕТОД РАДА

Цео систем организације неће одговорити очекиваним надама ако начин рада остане исти. Кад је реч о преображају школе, онда ту пресудну улогу игра метода рада. Од ње зависи: хоће ли школа бити место, где ће дечје активности бити спутаване или ће бити место, где ће оно живети у правом смислу те речи и самостално и слободно тећи животно искуство; хоће ли се навикавати на ред, рад, послушност и поштовање под утицајем правилно организованог школског живота и правилно васпостављених односа, или под утицајем старих — по оној народној „од Бога благословених“ — васпитних средстава; хоће ли целокупно његово образовање и васпитање почивати на механичком памћењу и голом подражавању или на активном учешћу свих његових снага, властитих огледа, корекција, самоконтроле и самокритике.