Učitelj

ТУ. — Из праксе за праксу Почешно рачунање у сшваралачкој школи

Б) Друга половина прве десетице

Које смо бројеве досад упознали — 1, 2, 3,4 и 5. Који ћемо најпре одвојити» Број један. Ко жели да га одвоји Јављају се сви. Разуме се да треба позвати некога од најмање даровитих. И кад овај привуче уз леву оплату на свакој шипци по једну куглицу, ваља позвати другога да повуче десно од овога реда опет једно испод другога број 2; трећи ће то исто учинити са бројем 3, а четврти са бројем 4. Тиме ће број куглица бити исцрпљен; свих 100 биће разбијене широм целе рачунаљке у јединице, двојке, тројке и четворке које су поређане једне испод других. Да би се могао тако одвојити и број 5, поново се све куглице збију десно у десетице. И сад се одвајају само беле или само црне, а на шипци где су једнобојне тражи се половина односно средина ради одвајања броја 5.

После овога ставља се питање: Које смо бројеве до сада добро запазили7... А који су нам сада на реду» 6, 7, 8, 9 и 10. Желите ли да запазимо и њихр — Рећи ћу да ће вам овај рад отсада бити још милији јер ви већ умете да претстављате и ове бројеве иако то до сада нисте радили.

1) Запажање бројева од шест до десет

а) Претстављање друге половине на прстима

Који ћемо број најпре претставити> Шест. На чему» На прстима: Ко жели то да уради» Јављају се готово сви. Ипак ваља позвати некога од бољих. Хајде ти, Боро, претстави број 6 на прстима! Изишав, он диже леву руку и пружајући растављене и добро затегнуте све прсте вели: Пеш левих прстију. Пружив затим десни палац наставља: и један десни, па спонтано завршава: то су 6 прешију, но при том није приближио руке да му палци буду близу један другом. Је ли Бора урадио све што требар Није приближио руке док је изговорио: то су 6 прстију довикује Стева. Има право Стева. Овако је остало као што је у почетку и било, па се није дошло до броја 6. Зато, Боро, уради поново све како треба! Је ли сад све доброг —— Хајде да уради то исто још неко. Хајде сви Опет неко сам. Још један!

Који је број сада на редуг Број седам. Ко жели да претстави тај број» Опет ваља позвати некога од бољих ђака. Сад пријављеник на исти начин пружа 5 левих и 2 десна велећи: то су 7. Је ли све добро урадиог — Ко би требало сад да претстави број осам2 Довикују — Страхиња! Добро, нека изиђе Страхиња да видите како и он уме. Је ли умео без грешке...

Ко ће претставити број девешр Јавља се Страшимир. Баш добро да се уверите како и он уме. Али је њему потеже да